Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1199215

Upravljanje elektromotornim pogonima


Ivče, Anton
Upravljanje elektromotornim pogonima, 2017., diplomski rad, diplomski, Pomorski fakultet, Rijeka


CROSBI ID: 1199215 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Upravljanje elektromotornim pogonima
(ELECTRICAL DRIVES MANAGEMENT)

Autori
Ivče, Anton

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski

Fakultet
Pomorski fakultet

Mjesto
Rijeka

Datum
06.10

Godina
2017

Stranica
92

Mentor
Tomas, Vinko

Neposredni voditelj
Bistrović, Miroslav

Ključne riječi
elektromotorni pogon, upravljanje, sigurnost, kormilarski stroj
(electric motor, managing, safety, steering machine)

Sažetak
Vrijeme u kojem živimo popraćeno je raznim tehnološkim napredcima. Počevši od jednostavnih svakodnevnih situacija i pojava kojima smo okruženi pa sve do naprednih i zahtjevnih procesa koji zahtijevaju visoku razinu stručnosti i preciznosti. Život kakvog danas poznajemo bio bi nemoguć bez revolucionarnih napredaka u polju tehničkih znanosti, a za jednostavan primjer se može uzeti opća digitalizacija i tendencija digitalizacije što većeg broja raznovrsnih sustava. Digitalizirani sustavi omogućuju olakšano rukovanje istima, pogotovo ako se radi o složenim sustavima. Također jedan od primjera velikog tehnološkog koraka je izum i implementacija električne struje pa zatim i elektromotora. Ovisno o vrsti struje, postoje razni oblici i forme elektromotora. Izum izmjenične električne struje i trofaznog sustava promijenio je ljudski život kakvog su poznavali naši preci. Danas je gotovo nezamisliv život bez raznih pogodnosti izmjenične struje, i samo ako čovjek na tren zastane i promotri svoju okolinu i svoje dnevne navike – lako će zaključiti da bi život bez izmjenične struje bio nešto sasvim drugo i nepoželjno zbog svojih zahtjeva. Ne treba zanemariti ni značaj istosmjerne struje ponajviše zbog mobilnosti raznih uređaja kojima se čovjek u današnje vrijeme služi i čiji nedostatak bi bio nezamisliv.Shodno tome – izmjenična struja koja je omogućila izum izmjeničnih elektromotora zahtjeva oprezno rukovanje i poštivanje propisa, također isto kao i u slučaju istosmjerne struje. Pri spomenu rukovanja – elektromotorni pogoni (engl. Electricaldrives), za koje samo ima navodi da je njihova glavna supstanca elektromotor, zahtijevaju određeno rukovanje i upravljanje. Ovaj rad se bavi problematikom upravljanja elektromotornim pogonima, počevši od opisa esencijalnih dijelova takvog sustava pa sve do problema kompaktnosti i korisnosti u određenim situacijama. Za početak valjalo bi se upoznati sa terminom koji je glavna tema rada – elektromotorni pogon (EMP) je elektromehanički sustav čija je namjena uspostava i održavanje gibanja radnih mehanizama te se primjenjuje pri upravljanju mehaničkim gibanjem istih mehanizama. Dostupni su u bogatom rasponu snaga ovisno o zahtjevu primjene – od električkih satova(od 1μW) pa sve do crpki u hidroelektranama(do 100 MW). Područje brzine koje EMP pokriva je do 100.000 okretaja u minuti, npr. kod centrifugalnih pogona, bušilica za vodljive rupe na tiskanim pločicama, itd. Razvijeni moment kod EMP može biti do 10.000 kNm. Radni uvjeti nisu otegotni faktor jer EMP mogu raditi u svim uvjetima a pri tome ne zagađuju okoliš, što je jedna od vrlo važnih karakteristika EMP-a zbog vremena u kojem živimo. Od ostalih 2 prednosti EMP-a valja izdvojiti vrlo visok stupanj energetske iskoristivosti, jednostavnost upravljanja, rad u sva 4 kvadranta bez dodatnih zahtjeva i mehaničkih intervencija. Često se, pri kočenju, energija može vratiti u pojnu mrežu što se naziva rekuperacija. U slučaju brodskih elektromotornih pogona nailazi se na slijedeću konfiguraciju : električni stroj te uređaj koji pomoći električne energije stvara mehaničku energiju. Takav se pogon sastoji od elektromotora, sustava napajanja i sustava upravljanja i regulacije. Elektroenergetski sustav na brodu čine elektromotori, transformatori, generatori, trošila, električna mreža i ostali elementi u skupini brodskih električnih strojeva. Na brodu se koriste izmjenični i istosmjerni elektromotori, tj. istoimene vrste struje. Za primjer podtrupnihporivnika najbolji izbor su sinkroni motori s permanentnim magnetima, dok se kod manje snažnih porivnika mogu iskoristiti i kavezni asinkroni motori, najviše zbog financijskih razloga.Također je vrlo popularna solucija odabir klasičnih sinkronih motora s četkicama i uzbudnim namotajima a za slučajeve manjih snaga uobičajen je izbor kaveznih asinkronih motora sa reduktorom. Zanimljiv je podatak da od cjelokupne potrošnje električne energije, u slučaju korištenja električne energije na brodu, gotovo između 75% i 95% koristi se za potrebe elektromotornih pogona. Za kvalitetan rad i rukovanje elektromotornim pogonima zahtjeva se poznavanje električnih strojeva, mjerne tehnike, senzora i senzorskih pretvornika, električnih krugova, tehničke mehanike, upravljačkih krugova, teorije upravljanja te metode sinteze i analize. Uz navedena znanja također je poželjno pa čak i zahtijevano poznavanje frekvencijske elektronike i frekvencijskih pretvarača, modeliranja komponenti sustava i tehnologije upravljanog procesa. Uz temeljna znanja za upravljanje elektromotornim pogonima, također je potrebno poznavati i osnovne komponente korištene u elektromotornim pogonima a to su : električno pojačalo, električni stroj, prijenosni mehanizam, radni stroj, regulator i senzori. Elektromotorni pogon može raditi u otvorenom i zatvorenom(zahtjevnijem) regulacijskom krugu. Naravno - podrazumijevaju se određeni zahtjevi pri upravljanju elektromotornim pogonima.Danas su električni motori sveprisutni u industrijskim postrojenjima. Koriste se u ventilatorima, dizalicama, mikserima, kompresorima, tvorničkoj robotizaciji, kod liftova, rashladnih i raznih drugih pumpi, transportnih traka kao i kod mnogih drugih uređaja. Ovaj rad se bavi općenitim upravljanjem elektromotornim pogonima ; što znači da su u slijedećim poglavljima obrađene osnovne strukture i elementi upravljanja, te se na samom kraju rada nalaze konkretni primjeri i rješenja različitih vrsta upravljanja kormilarskog stroja za nekoliko slučajeva.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Pomorski fakultet, Rijeka

Profili:

Avatar Url Vinko Tomas (mentor)

Avatar Url Miroslav Bistrović (mentor)

Citiraj ovu publikaciju:

Ivče, Anton
Upravljanje elektromotornim pogonima, 2017., diplomski rad, diplomski, Pomorski fakultet, Rijeka
Ivče, A. (2017) 'Upravljanje elektromotornim pogonima', diplomski rad, diplomski, Pomorski fakultet, Rijeka.
@phdthesis{phdthesis, author = {Iv\v{c}e, Anton}, year = {2017}, pages = {92}, keywords = {elektromotorni pogon, upravljanje, sigurnost, kormilarski stroj}, title = {Upravljanje elektromotornim pogonima}, keyword = {elektromotorni pogon, upravljanje, sigurnost, kormilarski stroj}, publisherplace = {Rijeka} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Iv\v{c}e, Anton}, year = {2017}, pages = {92}, keywords = {electric motor, managing, safety, steering machine}, title = {ELECTRICAL DRIVES MANAGEMENT}, keyword = {electric motor, managing, safety, steering machine}, publisherplace = {Rijeka} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font