Pregled bibliografske jedinice broj: 1198891
Predškolske ustanove-raskorak između htijenja i mogućnosti
Predškolske ustanove-raskorak između htijenja i mogućnosti // Društvene i humanističke nauke na raskršću
Tuzla, Bosna i Hercegovina, 2018. str. 160-161 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 1198891 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Predškolske ustanove-raskorak između htijenja i
mogućnosti
(Preschool institutions-the gap between will and
opportunity)
Autori
Radić Hozo, Endica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
Društvene i humanističke nauke na raskršću
/ - , 2018, 160-161
Skup
Društvene i humanističke nauke na raskršću
Mjesto i datum
Tuzla, Bosna i Hercegovina, 27.04.2018. - 28.04.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
Predškolski odgoj ; Predškolske ustanove
(preschool education ; preschool institutions)
Sažetak
Danas su predškolske ustanove pod pritiskom sve većih očekivanja pučanstva. Očigledan je raskorak između društvenog htijenja tj. proklamiranih prava na subvencionirani smještaj djece u predškolske ustanove i skromnih mogućnosti njihova prijema u iste ustanove. Razlozi su višestruki, a temeljni razlog je nedostatak financijskih sredstava. Glede odgoja djeteta predškolskog uzrasta isti se odvija u trojnoj intererakciji: djeteta (odgojenika), predškolske ustanove (odgojitelja) i roditelja. Što se tiče predškolskih ustanova , prvi je problem prostora, zbog nedovoljnog broja dječjih vrtića, poradi čega se lokalna administracija snalazi na razne načine ( od kojih je najčešće svjesno povećanje broja djece u vrtićima, čime se ruše svi proklamirani državni standardi!). Drugi problem je nedovoljan broj stručnog kadra , u prvom redu odgojitelja, pedagoga, psihologa, pomoćnog i tehničkog osoblja, radi ograničenog financiranja. Treći je razlog nedostatak opreme, didaktike, nemogućnost organiziranja društvenog života u navedenim ustanovama (izleti, predstave, putovanja i sl..) Do sada je bilo pravilo da se u cilju racionalizacije i uštede, smanjenja broja zaposlenika udružuje po nekoliko dječjih vrtića u hipertrofirane predškolske ustanove-mastodonte, čime neminovno pada kvaliteta usluga a ujedno se kose sa postojećim DPS-om. Fondovi lokalne samouprave ne raspolažu sredstvima dovoljnim za financiranje predškolskih ustanova. One su zbog toga prinuđene na prikupljanje prihoda na komercijalnoj osnovi, povećanjem udjela roditelja (u uvjetima ekonomske krize društva) što u konačnici povećava nezadovoljstvo korisnika usluga. Ovakav razvoj situacije predškolske ustanove dovodi u konkurentsku utrku kako sa drugim predškolskim ustanovama tako i sa sve većim brojem privatnih predškolskih ustanova. Zakonska mogućnost organiziranja privatnih predškolskih ustanova, dovodi nove aspirante na “budžetska “ sredstva, čime se u konačnici još više otežava pozicija državnih ustanova, predškolskog odgoja. Glede funkcioniranja predškolske ustanove, sa stanovišta odnosa sa javnošću, unutarnja javnost u prvom redu podrazumijeva relacijski odnos trijade roditelj- dijete-odgajatelj, te postranične, horizontalne komunikacijske veze (odgojitelj-odgojitelj, odgojitelj-pedagog, psiholog i ostalo osoblje...), kao i vertikalne komunikacijske relacije odgojitelji (i ostalo osoblje ustanove)-ravnatelj. Vanjska javnost podrazumijeva odnose sa strukturama lokalnih općinskih i županijskih vlasti, agencija, ministarstva, vlada. Lokalna administracija kao i uprava vrtića se dovijaju na razne načine kako bi reducirali broj upisane djece u vrtiće, počesto uvodeći nova pravila čiji je jedini cilj smanjiti prevelik broj upisane djece. S druge strane, kod roditelja djece sve je glasnije mišljenje da ako već dijelom plaćaju usluge vrtića imaju pravo odabrati i gdje će ih konzumirati. Na žalost, uplate koje plaćaju roditelji djece su premale da pokriju finacijski deficit ove, prilično skupe, djelatnosti. Narasli problemi u ovom sustavu, ali i gomilanje novih traže promptni odgovor društveno političke zajednice. Čini se da bez podrške i aktivnosti šire društvene zajednice u rješavanju ove problematike, te kreiranje novog modela organiziranja i sustava financiranja, funkcioniranje ove, za društvo izuzetno važne karike u odgoju djece predškolske dobi, dugoročno postaje upitno.
Izvorni jezik
Hrvatski