Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1198891

Predškolske ustanove-raskorak između htijenja i mogućnosti


Radić Hozo, Endica
Predškolske ustanove-raskorak između htijenja i mogućnosti // Društvene i humanističke nauke na raskršću
Tuzla, Bosna i Hercegovina, 2018. str. 160-161 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, stručni)


CROSBI ID: 1198891 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Predškolske ustanove-raskorak između htijenja i mogućnosti
(Preschool institutions-the gap between will and opportunity)

Autori
Radić Hozo, Endica

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni

Izvornik
Društvene i humanističke nauke na raskršću / - , 2018, 160-161

Skup
Društvene i humanističke nauke na raskršću

Mjesto i datum
Tuzla, Bosna i Hercegovina, 27.04.2018. - 28.04.2018

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
Predškolski odgoj ; Predškolske ustanove
(preschool education ; preschool institutions)

Sažetak
Danas su predškolske ustanove pod pritiskom sve većih očekivanja pučanstva. Očigledan je raskorak između društvenog htijenja tj. proklamiranih prava na subvencionirani smještaj djece u predškolske ustanove i skromnih mogućnosti njihova prijema u iste ustanove. Razlozi su višestruki, a temeljni razlog je nedostatak financijskih sredstava. Glede odgoja djeteta predškolskog uzrasta isti se odvija u trojnoj intererakciji: djeteta (odgojenika), predškolske ustanove (odgojitelja) i roditelja. Što se tiče predškolskih ustanova , prvi je problem prostora, zbog nedovoljnog broja dječjih vrtića, poradi čega se lokalna administracija snalazi na razne načine ( od kojih je najčešće svjesno povećanje broja djece u vrtićima, čime se ruše svi proklamirani državni standardi!). Drugi problem je nedovoljan broj stručnog kadra , u prvom redu odgojitelja, pedagoga, psihologa, pomoćnog i tehničkog osoblja, radi ograničenog financiranja. Treći je razlog nedostatak opreme, didaktike, nemogućnost organiziranja društvenog života u navedenim ustanovama (izleti, predstave, putovanja i sl..) Do sada je bilo pravilo da se u cilju racionalizacije i uštede, smanjenja broja zaposlenika udružuje po nekoliko dječjih vrtića u hipertrofirane predškolske ustanove-mastodonte, čime neminovno pada kvaliteta usluga a ujedno se kose sa postojećim DPS-om. Fondovi lokalne samouprave ne raspolažu sredstvima dovoljnim za financiranje predškolskih ustanova. One su zbog toga prinuđene na prikupljanje prihoda na komercijalnoj osnovi, povećanjem udjela roditelja (u uvjetima ekonomske krize društva) što u konačnici povećava nezadovoljstvo korisnika usluga. Ovakav razvoj situacije predškolske ustanove dovodi u konkurentsku utrku kako sa drugim predškolskim ustanovama tako i sa sve većim brojem privatnih predškolskih ustanova. Zakonska mogućnost organiziranja privatnih predškolskih ustanova, dovodi nove aspirante na “budžetska “ sredstva, čime se u konačnici još više otežava pozicija državnih ustanova, predškolskog odgoja. Glede funkcioniranja predškolske ustanove, sa stanovišta odnosa sa javnošću, unutarnja javnost u prvom redu podrazumijeva relacijski odnos trijade roditelj- dijete-odgajatelj, te postranične, horizontalne komunikacijske veze (odgojitelj-odgojitelj, odgojitelj-pedagog, psiholog i ostalo osoblje...), kao i vertikalne komunikacijske relacije odgojitelji (i ostalo osoblje ustanove)-ravnatelj. Vanjska javnost podrazumijeva odnose sa strukturama lokalnih općinskih i županijskih vlasti, agencija, ministarstva, vlada. Lokalna administracija kao i uprava vrtića se dovijaju na razne načine kako bi reducirali broj upisane djece u vrtiće, počesto uvodeći nova pravila čiji je jedini cilj smanjiti prevelik broj upisane djece. S druge strane, kod roditelja djece sve je glasnije mišljenje da ako već dijelom plaćaju usluge vrtića imaju pravo odabrati i gdje će ih konzumirati. Na žalost, uplate koje plaćaju roditelji djece su premale da pokriju finacijski deficit ove, prilično skupe, djelatnosti. Narasli problemi u ovom sustavu, ali i gomilanje novih traže promptni odgovor društveno političke zajednice. Čini se da bez podrške i aktivnosti šire društvene zajednice u rješavanju ove problematike, te kreiranje novog modela organiziranja i sustava financiranja, funkcioniranje ove, za društvo izuzetno važne karike u odgoju djece predškolske dobi, dugoročno postaje upitno.

Izvorni jezik
Hrvatski



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Endica Radić Hozo (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Radić Hozo, Endica
Predškolske ustanove-raskorak između htijenja i mogućnosti // Društvene i humanističke nauke na raskršću
Tuzla, Bosna i Hercegovina, 2018. str. 160-161 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, stručni)
Radić Hozo, E. (2018) Predškolske ustanove-raskorak između htijenja i mogućnosti. U: Društvene i humanističke nauke na raskršću.
@article{article, author = {Radi\'{c} Hozo, Endica}, year = {2018}, pages = {160-161}, keywords = {Pred\v{s}kolski odgoj, Pred\v{s}kolske ustanove}, title = {Pred\v{s}kolske ustanove-raskorak izme\dju htijenja i mogu\'{c}nosti}, keyword = {Pred\v{s}kolski odgoj, Pred\v{s}kolske ustanove}, publisherplace = {Tuzla, Bosna i Hercegovina} }
@article{article, author = {Radi\'{c} Hozo, Endica}, year = {2018}, pages = {160-161}, keywords = {preschool education, preschool institutions}, title = {Preschool institutions-the gap between will and opportunity}, keyword = {preschool education, preschool institutions}, publisherplace = {Tuzla, Bosna i Hercegovina} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font