Pregled bibliografske jedinice broj: 1198520
(Pre)rana pismenost: Vještine čitanja i pisanja kao indikatori razvojnih odstupanja
(Pre)rana pismenost: Vještine čitanja i pisanja kao indikatori razvojnih odstupanja // Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju / Bernić Kolar, E. ; Marinić, I. (ur.).
Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021. str. 49-49 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1198520 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
(Pre)rana pismenost: Vještine čitanja i pisanja kao indikatori razvojnih odstupanja
(Early literacy (that come too early): Reading and writing skills as indicators of developmental difference)
Autori
Romstein, Ksenija ; berbić Kolar, Emina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju
/ Bernić Kolar, E. ; Marinić, I. - Osijek : Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021, 49-49
Skup
10. međunarodni znanstveni skup: Dijete i jezik danas - Čitanje u suvremenom okruženju =10th International Scientific Conference: Children and Language Today - Reading in contemporary context
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 16.09.2021. - 18.09.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
čitanje i pisanje, rana intervencija u djetinjstvu, razvojna disharmonija
(reading and writing, early childhood intervention, developmental dysharmony)
Sažetak
U Republici se Hrvatskoj u posljednjih 10 do 15 godina sve više pozornosti posvećuje pravovremenoj podršci učenicima s teškoćama u čitanju i pisanju. No, kod razvoja jezičnih vještina čitanja i pisanja u ranome djetinjstvu (prije 5. godine života) nedovoljno se promišlja o potencijalnome indikatoru razvojnih teškoća te ta djeca nerijetko ostaju bez pravovremen e podrške. Čitanje i pisanje visoko su postavljeni na ljestvici socijalno poželjnih vještina i sposobnosti pa se učenici koji imaju teškoća u tome razvojnom području korigiraju, dok se djeca koja vrlo rano počnu čitati i pisati ne prepoznaju kao skupina djece kojoj je također potrebna podrška i praćenje razvoja, a nerijetko i uključivanje u ranu intervenciju. Umjesto toga, djeca koja (pre)rano počnu čitati i pisati bivaju identificirana kao potencijalno darovita, ne vodeći računa o postojanju razvojne slijednosti u smislu usklađenosti razvojnih područja. Disharmonija jest indikator razvojnoga odstupanja, no ona se uglavnom utvrđuje kod snižene verbalne produkcije u kvantitativnome smislu. Kvalitativni pokazatelji odstupanja u jezično-govornome razvoju i komunikaciji nerijetko ostaju u drugome planu, što uz (pre)ranu pojavu vještina čitanja i pisanja može dovesti do neprepoznavanja i izostanka podrške. Uvidom u dostupnu literaturu vidljivo je postojanje interesa istraživača za pravovremenu identifikaciju razvojne disharmonije, no unutar nje slabo se propituju vještine čitanja i pisanja kao područja koja mogu biti u disharmoniji s drugim djetetovim vještinama i sposobnostima. Cilj je rada teorijski propitati čitanje i pisanje kao razvojna područja čija hipertrofija u ranome djetinjstvu može upućivati na postojanje razvojnoga odstupanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Interdisciplinarne društvene znanosti, Filologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)