Pregled bibliografske jedinice broj: 1192028
DRUGI POČETAK?
DRUGI POČETAK? // Forum : mjesečnik Razreda za književnost Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, 61 (2022), 1-3; 232-267 (nije recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1192028 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
DRUGI POČETAK?
(The Second Beginning?)
Autori
Paić, Žarko
Izvornik
Forum : mjesečnik Razreda za književnost Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (0015-8445) 61
(2022), 1-3;
232-267
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
drugi početak, Ereignis, événement, Heidegger, Deleuze, tehnosfera
(second beginning, Ereignis, événement, Heidegger, Deleuze, technosphere)
Sažetak
Filozofija se, dovršava zajedno sa znanostima na taj način što njezina forma i sadržaj postaju momenti samoproizvodnje tehnogenetski konstruiranih svjetova na temelju novog četverstva tehničkoga svijeta. Umjesto bitka, boga, svijeta i čovjeka susrećemo se s četverstvom informacije- povratne sprege-kontrole-komunikacije. Metafizika kao dovršena kibernetika na taj način gubi razlog svoje tradicionalno određene logike djelovanja. S tehnosferom sve se usmjerava u kružno-linearno- spiralno kretanje koje više nema svoj prvi uzrok i posljednju svrhu u bitku-bogu-svijetu-čovjeku. Autor u članku promišlja izazove nadolazećega mišljenja analizom dva pristupa koja su presudno obilježila ne samo putove filozofijskoga mišljenja, već i izazove suvremene umjetnosti, znanosti, politike i kulture uopće. Polazeći od mišljenja događaja u Heideggera (Ereignis) i Deleuzea (événement) pokazuje se da je njihova temeljna razlika u pristupu povijesti metafizike istodobno i trag onog što nadolazeće mišljenje nužno iziskuje da bi očuvalo svoje dostojanstvo pred prolomom tehnoznanstvenog doba apsolutne vizualizacije i pragmatike znanja. Heidegger s mišljenjem drugoga početka s onu stranu postava kao biti tehnike koja čovjeka podjarmljuuje u njegovoj biti i Deleuze s mišljenjem virtualne aktualizacije razlike i mnoštva koja čovjeka razmatra kao nomadsko biće postajanja u planetarnome kretanju predstavljaju raskrižje i susretište onog što iz nadolazećeg vremena već ulazi u svijet kao mogućnost obrata u biti slobode. Posljednja riječ nadolazećega mišljenja pripada sintetičkoj formi univerzalne ʺracionalne intuicijeʺ koja nasuprot ʺumjetnoj intuicijiʺ tehnosfere zna da smisao ili svrha ovog i svih mogućih svjetova nije ni u kakvoj pragmatici znanja ili poetičkome djelu nalik božanskoj simfoniji beskonačnih sfera. Umjesto toga, ono što još preostaje jest pitanje čemu je na putu još uvijek otvorena mogućnost da čovjek, bez kojeg nema filozofije, umjetnosti, znanosti, a niti religije, opravda svoju egzistenciju u svijetu kao misaonu zadaću uvida u ono što događaju podaruje više od chôre ili mreže života uopće?
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija