Pregled bibliografske jedinice broj: 1191389
Sovjetska prošlost kao projekcijski kapital: maskulini klinički (soc)realizam Zahara Prilepina
Sovjetska prošlost kao projekcijski kapital: maskulini klinički (soc)realizam Zahara Prilepina // Književna smotra : časopis za svjetsku književnost, 204 (2022), 2; 15-25 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1191389 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sovjetska prošlost kao projekcijski kapital: maskulini klinički
(soc)realizam Zahara Prilepina
(Soviet Past as Projection: Masculine Clinical (social) realism of
Zakhar Prilepin)
Autori
Lugarić Vukas, Danijela
Izvornik
Književna smotra : časopis za svjetsku književnost (0455-0463) 204
(2022), 2;
15-25
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Zahar Prilepin, Manastir, sovjetska prošlost, logorska proza, nasilje, komodifikacija traume
(Zakhar Prilepin, Abode, Soviet past, camp prose, violence, commodification of trauma)
Sažetak
U suvremenoj je Rusiji ruska i sovjetska prošlost bojište na kojem se odvijaju kulturni, politički i društveni ratovi: sadašnjost i budućnost postali su dominione prošlosti jer prelaze na njezin jezik, izgrađuju se na njezinu sliku i priliku. Prošlost je, kako govori ruska spisateljica Marija Stepanova, teatar sjena, a povijest – projekcijski kapital koji, kao i u mnogim drugim tranzicijskim društvima, zamjenjuje ideologiju, što – svjedoče događaji od 24. veljače 2022. koji su objelodanili liminalnost granice između ruske civilizacije i ruskog barbarstva – može dovesti do vrlo tragičnih posljedica. Ruska i sovjetska prošlost i povijest su, kao objekti kontinuiranog prekrajanja, također jedno od središnjih polja tematizacije u ruskoj književnosti drugog desetljeća 21. stoljeća, obilježenog dubokom krizom simboličkog poretka. Ovaj članak nudi interpretaciju višestruko nagrađivanog, vrlo popularnog romana Obitel' (Manastir) Zahara Prilepina koji nudi autorovu percepciju načina na koje se zarobljenici u sovjetskome logoru ponašaju u rubnim situacijama u kojima je njihova egzistencija ugrožena i u kojem je Gulag prikazan kroz za tog pisca tipičnu „estetiku hitnoće“ (Il'ja Kukulin, 2018) i romantizaciju nasilja, gdje se moralnost shvaća kao isključivo diskurzivni fenomen, a kolektivna se trauma reproducira (ne prorađuje se) jer se preobražava u normu. Prilepinov se roman može promatrati u kontekstu šire poetike „novog realizma“ kojemu brojni utjecajni proučavatelji suvremene ruske književnosti prilaze prvenstveno kao ideološkom, a tek potom estetskom fenomenu i gdje je nasilje postalo univerzalni metajezik komunikacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2020-02-2441 - Ruske književne transformacije od 1990. do 2020. (Transform) (Vojvodić, Jasmina, HRZZ - 2020-02) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Danijela Lugarić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Current Contents Connect (CCC)
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus