Pregled bibliografske jedinice broj: 1190514
Etičke upitnosti u znanstvenim istraživanjima s djecom
Etičke upitnosti u znanstvenim istraživanjima s djecom, 2019., diplomski rad, diplomski, Učiteljski fakultet - Odjsek za odgajateljski studij, Zagreb
CROSBI ID: 1190514 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Etičke upitnosti u znanstvenim istraživanjima s
djecom
(Ethical dilemmas in scientific researches with
children)
Autori
Barać, Petra
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Učiteljski fakultet - Odjsek za odgajateljski studij
Mjesto
Zagreb
Datum
18.06
Godina
2019
Stranica
80
Mentor
Knezović, Katica
Ključne riječi
djeca ; etički kodeks ; etičke upitnosti ; znanstvena istraživanja
(children ; ethical code ; ethical dilemmas ; scientific researches)
Sažetak
Suvremeno shvaćanje djece kao „socijalnih aktera“ dovodi do sve veće uključenosti djece u znanstvena istraživanja. Područje ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja ističe važnost Etičkog kodeksa istraživanja s djecom (2003), kao važnog uporišta koji promiče načela i vrijednosti namijenjena prvenstveno dobrobiti i zaštiti djece. Sve veći interes i provedba istraživanja s djecom, dovodi do etičkih upitnosti koje su izazov za sve istraživače pa tako i odgojitelje. Cilj je istraživanja bio ispitati stavove onih koji se pripravljaju za profesiju odgajatelja. Ispitivanje je provedeno s pet studentica Ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja Učiteljskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu s kojima se razgovaralo o tumačenju i primjeni Etičkoga kodeksa istraživanja s djecom te o mogućim etičkim upitnostima koje se susreće u znanstvenim istraživanjima s djecom. Za potrebe istraživanja korištena je metoda polustrukturiranog intervjua o njihovim stavovima u tumačenju i primjeni Etičkoga kodeksa istraživanja s djecom te možebitnim etičkim upitnostima u znanstvenim istraživanjima. Rezultati istraživanja pokazali su pozitivan stav studentica prema Etičkom kodeksu istraživanja s djecom. Kodeks smatraju važnim segmentom u svakoj profesiji ili znanstvenoj disciplini, pa tako i u odgojno-obrazovnom sustavu od djetetove najranije dobi. Glavna uloga Kodeksa je davanje naputaka o provedbi istraživanja koja uključuju djecu ili je riječ o njima, a da se pritom zaštiti dobrobit, prava i status djece. Predškolske ustanove trebaju biti mjesta koja podržavaju Etički kodeks istraživanja s djecom i njegovu pravilnu primjenu. Znanstvena istraživanja s djecom moraju čuvati dobrobit djeteta, ali se može dogoditi da budu tako postavljena da ta dobrobit bude dovedena u pitanje, štoviše da prouzroče i negativan utjecaj na dijete. Dobrobit djeteta u znanstvenim istraživanjima prije svega je u stjecanju novih znanja i njihovu širenju tj. unaprjeđivanju praktičnoga rada, a negativan utjecaj je prepoznatljiv u povredi dječjih prava i njihova statusa, manjoj ili većoj manipulaciji i eksponiranju djece. Studentice-ispitanice u ovom radu pod etičke upitnosti u znanstvenim istraživanjima s djecom navode: narušavanje prava djece, pristanak i odbijanje djece na sudjelovanje, manipulaciju, kompetentnost i objektivnost istraživača, vrstu istraživanja, status roditelja i odnos moći u relaciji odrasli – dijete.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)