Pregled bibliografske jedinice broj: 1189745
Antika u temelju zapadne misli : Fabijanićev povratak iskonu
Antika u temelju zapadne misli : Fabijanićev povratak iskonu // Domovini ’20 / Fabijanić, Nenad (ur.).
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU), 2021. str. 70-80
CROSBI ID: 1189745 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Antika u temelju zapadne misli : Fabijanićev
povratak iskonu
(Antiquity in the heart of Western thought :
Fabijanić's return to the origin)
Autori
Rudan Lisak, Mirna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, stručni
Knjiga
Domovini ’20
Urednik/ci
Fabijanić, Nenad
Izdavač
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU)
Grad
Zagreb
Godina
2021
Raspon stranica
70-80
ISBN
9789533474243
Ključne riječi
Nenad Fabijanić ; Spomenik domovini ; antika ; Defense
(Nenad Fabijanić ; The Monument to the Homeland ; antiquity ; La Défense)
Sažetak
Rijetka su pitanja koja u sebi kriju toliku dvoznačnost da je bilo koji, čak i dijametralno suprotan odgovor na njih točan – bio on „da“ ili „ne“. U takvim se pitanjima zrcali sva dvoličnost svijeta, a jedno od njih svakako jest „je li antika dio zapadne kulture, samim time našom kulturom, ili ona ipak to nije?“ Ako jest, kako je postala njezinim dijelom i zašto se smatra kolijevkom naše civilzacije, jer nemoguće je ne zapitati se je li tijekom povijesnog razvitka u nekom trenutku uopće moguće pretvoriti se u sasvim drugu kulturu? Pa ipak, unatoč tomu što takav slučaj u povijesti nikad nije zabilježen, često se čudimo srednjem vijeku nazivajući ga „mračnim“ kao da je riječ o nekakvome ikarovskom padu, gotovo na razini zaborava vlastitih mogućnosti i postignuća, a ne o sasvim novom početku. Nikad se prije ni jedno rađanje kulture nije smatralo mračnim – ni ono babilonske, egipatske, kineske, indijske, meksičke, klasične (antičke), arapske (islamske), pa ni ruske kulture – samo su prvi koraci zapadne kulture obavijeni nerazumijevanjem čak i od samih zapadnjaka, koji često ni danas ne mogu shvatiti kako je poslije rascvjetane antike bilo moguće stropoštati se u „mrak“ nesvjesnosti – tminu iz koje će strah od smrti, u trenutku dok se duša nove kulture još budi, kreirati svoj prasimbol kao izraz vlastita doživljaja svijeta. Za antiku će taj prasimbol biti u sebe zatvoreno tijelo, dok će za zapadnu kulturu on biti sasvim suprotan bezgraničan, beskonačan prostor.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Arhitektura i urbanizam, Likovne umjetnosti, Interdisciplinarno umjetničko polje