Pregled bibliografske jedinice broj: 1189575
Uredan jezični razvoj kao smjerokaz u poticanju potpomognutog jezičnog razvoja
Uredan jezični razvoj kao smjerokaz u poticanju potpomognutog jezičnog razvoja // 6. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Izazovi moderne logopedije 2022. - Perspektiva i iskustva logopeda današnjice" / Pavičić Dokoza, Katarina (ur.).
Zagreb: Hrvatsko logopedsko društvo, 2022. str. 248-249 (predavanje, recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1189575 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uredan jezični razvoj kao smjerokaz u poticanju potpomognutog jezičnog razvoja
(Typical language development as a guideline in supporting aided language development)
Autori
Popčević, Klara ; Ivšac Pavliša, Jasmina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
ISBN
978-953-55555-3-7
Skup
6. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Izazovi moderne logopedije 2022. - Perspektiva i iskustva logopeda današnjice"
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 01.04.2022. - 03.04.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
potpomognuta komunikacija ; odabir rječnika ; uredan jezični razvoj ; logopedi
(augmentative and alternative communication ; vocabulary selection ; typical language development ; speech and language therapists)
Sažetak
Jedan od važnih koraka u uvođenju potpomognute komunikacije (PK) kod djece sa složenim komunikacijskim potrebama jest odabir simbola za komunikacijska pomagala. U tome ključnu ulogu imaju stručnjaci/komunikacijski partneri koji odlučuju koje riječi pojedino dijete razvojno može učiti i upotrebljavati. Od iznimne je važnosti osigurati rječnik koji je funkcionalan u svakodnevnoj komunikaciji te rječnik koji je razvojno primjeren, odnosno koji omogućuje daljnji jezični razvoj. Unatoč tome, često stručnjaci i roditelji ne posvećuju pozornost odabiru rječnika te odabiru simbole/riječi koji nisu usklađeni s razvojnim komunikacijskim potrebama i jezičnim sposobnostima djeteta ili s obilježjima usvajanja hrvatskog jezika. Cilj je ovog rada na temelju podataka iz literature o urednom jezičnom razvoju izdvojiti smjernice koje logopedima i drugim stručnjacima mogu poslužiti kao smjerokaz u odabiru rječnika za sustave PK. Prikazat će se sastav rječnika u djece urednog razvoja u različitim fazama jezičnog razvoja kao temelj za odabir, učenje i modeliranje riječi u sustavima potpomognute komunikacije. Opisat će se prednosti i nedostaci izvora na temelju kojih se odabire rječnik za sustave PK, poput roditeljskih ljestvica, upitnika, lista sržnih riječi i neposrednog opažanja djetetove komunikacije. Opisat će se razlike u obilježjima usvajanja hrvatskog jezika u odnosu na obilježja nekih sustava potpomognute komunikacije koji su proizašli iz engleskog jezika. Istraživanja pokazuju kako su u ranom rječniku kod djece koja su u fazi rane simboličke komunikacije, najzastupljenije imenice, onomatopeje i riječi socijalnih rutina. U fazi u kojoj dijete počinje povezivati riječi u višečlane iskaze, važnima postaju sržne riječi, odnosno riječi koje se pretežno odnose na glagole i funkcionalne riječi. Uz ove razvojne pokazatelje sastava rječnika, pri odabiru i poticanju valja voditi računa i o uporabi riječi u komunikaciji, odnosno o učestalosti kojom se različite vrste riječi koriste te individualnim obilježjima i interesima djeteta. Ovaj rad dat će svoj doprinos intervencijama namijenjenima djeci sa složenim komunikacijskim potrebama te naglasiti ulogu logopeda koji temeljem kompetencija usmjerenih na jezičnih razvoj ima važnu ulogu u timu koji pruža usluge potpomognute komunikacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb