Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1189575

Uredan jezični razvoj kao smjerokaz u poticanju potpomognutog jezičnog razvoja


Popčević, Klara; Ivšac Pavliša, Jasmina
Uredan jezični razvoj kao smjerokaz u poticanju potpomognutog jezičnog razvoja // 6. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Izazovi moderne logopedije 2022. - Perspektiva i iskustva logopeda današnjice" / Pavičić Dokoza, Katarina (ur.).
Zagreb: Hrvatsko logopedsko društvo, 2022. str. 248-249 (predavanje, recenziran, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1189575 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Uredan jezični razvoj kao smjerokaz u poticanju potpomognutog jezičnog razvoja
(Typical language development as a guideline in supporting aided language development)

Autori
Popčević, Klara ; Ivšac Pavliša, Jasmina

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

ISBN
978-953-55555-3-7

Skup
6. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Izazovi moderne logopedije 2022. - Perspektiva i iskustva logopeda današnjice"

Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 01.04.2022. - 03.04.2022

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Recenziran

Ključne riječi
potpomognuta komunikacija ; odabir rječnika ; uredan jezični razvoj ; logopedi
(augmentative and alternative communication ; vocabulary selection ; typical language development ; speech and language therapists)

Sažetak
Jedan od važnih koraka u uvođenju potpomognute komunikacije (PK) kod djece sa složenim komunikacijskim potrebama jest odabir simbola za komunikacijska pomagala. U tome ključnu ulogu imaju stručnjaci/komunikacijski partneri koji odlučuju koje riječi pojedino dijete razvojno može učiti i upotrebljavati. Od iznimne je važnosti osigurati rječnik koji je funkcionalan u svakodnevnoj komunikaciji te rječnik koji je razvojno primjeren, odnosno koji omogućuje daljnji jezični razvoj. Unatoč tome, često stručnjaci i roditelji ne posvećuju pozornost odabiru rječnika te odabiru simbole/riječi koji nisu usklađeni s razvojnim komunikacijskim potrebama i jezičnim sposobnostima djeteta ili s obilježjima usvajanja hrvatskog jezika. Cilj je ovog rada na temelju podataka iz literature o urednom jezičnom razvoju izdvojiti smjernice koje logopedima i drugim stručnjacima mogu poslužiti kao smjerokaz u odabiru rječnika za sustave PK. Prikazat će se sastav rječnika u djece urednog razvoja u različitim fazama jezičnog razvoja kao temelj za odabir, učenje i modeliranje riječi u sustavima potpomognute komunikacije. Opisat će se prednosti i nedostaci izvora na temelju kojih se odabire rječnik za sustave PK, poput roditeljskih ljestvica, upitnika, lista sržnih riječi i neposrednog opažanja djetetove komunikacije. Opisat će se razlike u obilježjima usvajanja hrvatskog jezika u odnosu na obilježja nekih sustava potpomognute komunikacije koji su proizašli iz engleskog jezika. Istraživanja pokazuju kako su u ranom rječniku kod djece koja su u fazi rane simboličke komunikacije, najzastupljenije imenice, onomatopeje i riječi socijalnih rutina. U fazi u kojoj dijete počinje povezivati riječi u višečlane iskaze, važnima postaju sržne riječi, odnosno riječi koje se pretežno odnose na glagole i funkcionalne riječi. Uz ove razvojne pokazatelje sastava rječnika, pri odabiru i poticanju valja voditi računa i o uporabi riječi u komunikaciji, odnosno o učestalosti kojom se različite vrste riječi koriste te individualnim obilježjima i interesima djeteta. Ovaj rad dat će svoj doprinos intervencijama namijenjenima djeci sa složenim komunikacijskim potrebama te naglasiti ulogu logopeda koji temeljem kompetencija usmjerenih na jezičnih razvoj ima važnu ulogu u timu koji pruža usluge potpomognute komunikacije.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Logopedija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb

Citiraj ovu publikaciju:

Popčević, Klara; Ivšac Pavliša, Jasmina
Uredan jezični razvoj kao smjerokaz u poticanju potpomognutog jezičnog razvoja // 6. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Izazovi moderne logopedije 2022. - Perspektiva i iskustva logopeda današnjice" / Pavičić Dokoza, Katarina (ur.).
Zagreb: Hrvatsko logopedsko društvo, 2022. str. 248-249 (predavanje, recenziran, sažetak, znanstveni)
Popčević, K. & Ivšac Pavliša, J. (2022) Uredan jezični razvoj kao smjerokaz u poticanju potpomognutog jezičnog razvoja. U: Pavičić Dokoza, K. (ur.)6. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Izazovi moderne logopedije 2022. - Perspektiva i iskustva logopeda današnjice".
@article{article, author = {Pop\v{c}evi\'{c}, Klara and Iv\v{s}ac Pavli\v{s}a, Jasmina}, editor = {Pavi\v{c}i\'{c} Dokoza, K.}, year = {2022}, pages = {248-249}, keywords = {potpomognuta komunikacija, odabir rje\v{c}nika, uredan jezi\v{c}ni razvoj, logopedi}, isbn = {978-953-55555-3-7}, title = {Uredan jezi\v{c}ni razvoj kao smjerokaz u poticanju potpomognutog jezi\v{c}nog razvoja}, keyword = {potpomognuta komunikacija, odabir rje\v{c}nika, uredan jezi\v{c}ni razvoj, logopedi}, publisher = {Hrvatsko logopedsko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Split, Hrvatska} }
@article{article, author = {Pop\v{c}evi\'{c}, Klara and Iv\v{s}ac Pavli\v{s}a, Jasmina}, editor = {Pavi\v{c}i\'{c} Dokoza, K.}, year = {2022}, pages = {248-249}, keywords = {augmentative and alternative communication, vocabulary selection, typical language development, speech and language therapists}, isbn = {978-953-55555-3-7}, title = {Typical language development as a guideline in supporting aided language development}, keyword = {augmentative and alternative communication, vocabulary selection, typical language development, speech and language therapists}, publisher = {Hrvatsko logopedsko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Split, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font