Pregled bibliografske jedinice broj: 1189487
Pijanistički i dirigentski međuteatar od koncertnoga podija do filmskoga medija
Pijanistički i dirigentski međuteatar od koncertnoga podija do filmskoga medija, 2021., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb doi:10.17234/diss.2021.8423
CROSBI ID: 1189487 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pijanistički i dirigentski međuteatar od koncertnoga
podija do filmskoga medija
(The In-between Theatre of Pianist and Conductor from
the Concert Podium to the Film Medium)
Autori
Tucaković, Marijan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
10.02
Godina
2021
Stranica
216
Mentor
Paulus, Irena
Ključne riječi
pijanizam ; dirigiranje ; izvedba ; izvedba uživo ; medijatizirana izvedba ; koncertni podij ; filmski medij ; međuteatar
(pianist ; conductor ; performance ; live performance ; mediatized (filmed) performance ; concert podium ; film medium ; in-between theatre)
Sažetak
Cilj je ove disertacije ukazati na performativne i teatralne elemente u pijanističkoj i dirigentskoj koncertnoj izvedbi te ih dovesti u odnos sa spoznajama recentnih teorija izvedbenih umjetnosti. Uporabom teatroloških alata postavlja se hipoteza međuteatra u pijanizmu i dirigiranju, čime se označava performativne i teatralne elemente pijanističkog i dirigentskog nastupa. Analizom tekstova autora ne-glazbenika dobiva se pregled izvanglazbenih segmenata koji, pored glazbe, glazbeni događaj izoštravaju kao izvedbeni. Uz tekstove autora ne-glazbenika, kao operativni aspekt istraživanja uzima se analiza prezentacije pijanista i dirigenata na temelju filmskih zapisa kako bi se ustanovilo na koji način kamera bilježi i dodatno potvrđuje zone pijanističkog i dirigentskog međuteatra. Interpretacija tekstova i filmova usmjerena je ka dovođenju u odnos pijanističke i dirigentske izvedbe, kao glazbenog teatra u širem smislu, sa spoznajama recentnih teorija izvedbenih umjetnosti. Liminalne zone, odnosno međuteatar u pijanizmu i dirigiranju, definirane su analizom i sintezom tekstova i filmova zaokupljenih pijanistima i dirigentima za vrijeme izvedbe ‒ od izvedbe uživo do medijatizirane izvedbe. Predstavljački i scenski izvedbeni spektar pijanističke i dirigentske izvedbe, očituje se stanjem i ponašanjem pijanista i dirigenta na sceni. Mimika, gesta, utjelovljenje, prezencija, koprezencija, pogled i (psiho)kineza elementi su koje dosadašnje analize izvedbe pijanista i dirigenata zanemaruju. Sam čin izvedbe pijanističkog recitala ili simfonijskog koncerta odvija se u izvedbenom prostoru i vremenu, za publiku, a izvođač manifestira izvedbeno ponašanje što glazbeni događaj čini izvedbenim ‒ pijanističkim i dirigentskim međuteatrom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Filmska umjetnost (filmske, elektroničke i medijske umjetnosti pokretnih slika), Glazbena umjetnost