Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 118932

Razvojni jezično-govorni poremećaji: novi uvidi


Ljubešić, Marta
Razvojni jezično-govorni poremećaji: novi uvidi // 1. Slovenski kongres logopedov z međonarodno udeležbo: Logopedija za vsa življenjska obdobja / Čepeljnik, Jana ; Globačnik, Bojana ; Grobler, Marinka, Jurček Strmšnik, Blažka ; Steiner, Majda (ur.).
Bled: Zavod za gluhe in naglušne Ljubljana, 2003. str. 14-17 (plenarno, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


CROSBI ID: 118932 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Razvojni jezično-govorni poremećaji: novi uvidi
(Developmental speech and language disorders: new insights)

Autori
Ljubešić, Marta

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
1. Slovenski kongres logopedov z međonarodno udeležbo: Logopedija za vsa življenjska obdobja / Čepeljnik, Jana ; Globačnik, Bojana ; Grobler, Marinka, Jurček Strmšnik, Blažka ; Steiner, Majda - Bled : Zavod za gluhe in naglušne Ljubljana, 2003, 14-17

Skup
1. slovenski kongres logopedov

Mjesto i datum
Bled, Slovenija, 19.03.2003. - 21.03.2003

Vrsta sudjelovanja
Plenarno

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
jezik; govor; komunikacija
(language; speech; communication)

Sažetak
Novi uvidi u usvajanje jezika i jezično-govorne poremećaje u dječjoj dobi omogućeni su doprinosom brojnih disciplina, bihevioralnih i biomedicinskih kao i tehnološkim napretkom koji je omogućio nove načine registracije i analize komunikacijskih, jezično-govornih i neurorazvojnih fenomena tijekom ranog djetinjstva. Istraživanja u zadnjim decenijima prošlog stoljeća ukazala su na vrlo rano prisutne sposobnosti učenja i pamćenja u ljudskoj otogenezi (Rovee-Collier, 1987), a njihov fascinirajući učinak pratimo i u razvoju predjezične i rane jezične komunikacije. Andrew Meltzoff (1999) govori o revoluciji u našem razumijevanju rane kognicije s dalekosežnim posljedicama za razumijevanje komunikacijskog i jezičnog razvoja. On navodi četiri grupe nalaza koji su pridonijeli toj revoluciji: otkriće intermodalne koordinacije u dojenačkoj dobi, rana imitacija, rano pamćenje i teorija uma. U području biomedicine nove, neinvazivne tehnike slikovnog prikaza mozga i rana dijagnostika mozgovnih lezija unaprijedile su razumijevanje odnosa između ranih mozgovnih oštećenja i parametara jezičnoga razvoja (Stiles i sur., 2002). Postalo je jasno da bez istraživanja i poznavanja urednog razvoja nema razumijevanja poremećaja, a istraživanja razvojnih poremećaja bogato pridonose razumijevanju tzv. normale i neuroanatomskog supstrata jezika (Bates, 1999). Razvojni jezično-govorni poremećaji su prirodni eksperiment koji nitko nije želio, ali kad je već stvoren, valja ga istraživati da bismo mogli utjecati upravo na uzroke poremećaja, ali i provjeravati hipoteze o jezičnom razvoju i njegovoj međuovisnosti s okolinskim, neurobiološkim i psihičkim čimbenicima. To ujedno govori i o potrebi vrlo bliske suradnje između istraživačkog i kliničkog područja u logopediji. Pomake u razumijevanju ranih poremećaja pratio je intenzivan interdisciplinarni istraživački rad, te se upravo njemu pripisuje odlučni pridonos u proširenju našeg razumijevanja jezičnoga razvoja i razvojnih jezično-govornih poremećaja. Međutim, interdisciplinarna istraživanja su zahtjevna, traže vrijeme i strpljivost. Iskustvo onih koji su u tome najdalje odmakli potvrđuje da je kolaborativni pristup vrijedan tog truda (Stiles i sur. 2002). Nedvojbeno je to jedan od prvih uvida do kojeg u širim razmjerima treba doći i na ovim našim prostorima. Nadalje, novi uvidi traže da se logopedska dijagnostika i intervencija prošire i na predjezično razdoblje (Ljubešić, 2001), te da se i u nas obuhvate problemi dojenačkog i dječjeg hranjenja i gutanja (ASHA, 2002). Naš klinički i istraživački rad u Kabinetu za ranu komunikaciju (Flego, 2000), te u novoosnovanom Laboratoriju za razvojnu neurolingvistiku ukazao nam je na potrebu ranije i detaljnije diferencijacije jezično-govornih poremećaja (Brozović i sur. 2002), kao i na važnost praćenja i evaluacije geste kod djece s kašnjenjem ili poremećajima u jezično govornom razvoju. Gesta s jezikom, naime čini &laquo ; užu obitelj&raquo ; (Bates i Dick, 2002, str.293).

Izvorni jezik
Hrvatski



POVEZANOST RADA


Projekti:
0013001

Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Marta Ljubešić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Ljubešić, Marta
Razvojni jezično-govorni poremećaji: novi uvidi // 1. Slovenski kongres logopedov z međonarodno udeležbo: Logopedija za vsa življenjska obdobja / Čepeljnik, Jana ; Globačnik, Bojana ; Grobler, Marinka, Jurček Strmšnik, Blažka ; Steiner, Majda (ur.).
Bled: Zavod za gluhe in naglušne Ljubljana, 2003. str. 14-17 (plenarno, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
Ljubešić, M. (2003) Razvojni jezično-govorni poremećaji: novi uvidi. U: Čepeljnik, J., Globačnik, B., Grobler, Marinka, Jurček Strmšnik, Blažka & Steiner, M. (ur.)1. Slovenski kongres logopedov z međonarodno udeležbo: Logopedija za vsa življenjska obdobja.
@article{article, author = {Ljube\v{s}i\'{c}, Marta}, year = {2003}, pages = {14-17}, keywords = {jezik, govor, komunikacija}, title = {Razvojni jezi\v{c}no-govorni poreme\'{c}aji: novi uvidi}, keyword = {jezik, govor, komunikacija}, publisher = {Zavod za gluhe in naglu\v{s}ne Ljubljana}, publisherplace = {Bled, Slovenija} }
@article{article, author = {Ljube\v{s}i\'{c}, Marta}, year = {2003}, pages = {14-17}, keywords = {language, speech, communication}, title = {Developmental speech and language disorders: new insights}, keyword = {language, speech, communication}, publisher = {Zavod za gluhe in naglu\v{s}ne Ljubljana}, publisherplace = {Bled, Slovenija} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font