Pregled bibliografske jedinice broj: 1188085
Likvidacija dioničarskoga društva Lonjskopoljske željeznice i podržavljenje pruga u njegovom vlasništvu
Likvidacija dioničarskoga društva Lonjskopoljske željeznice i podržavljenje pruga u njegovom vlasništvu // Časopis za suvremenu povijest, 54 (2022), 1; 187-224 (recenziran, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 1188085 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Likvidacija dioničarskoga društva Lonjskopoljske
željeznice i podržavljenje pruga u njegovom
vlasništvu
(The Liquidation of the Lonjsko Polje Railways
Joint-Stock Company and
the Nationalisation of the Railways Owned by it)
Autori
Lajnert, Siniša
Izvornik
Časopis za suvremenu povijest (0590-9597) 54
(2022), 1;
187-224
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
vicinalne željeznice ; Lonjskopoljska željeznica ; pruga Dugo Selo-Novska ; pruga Banova Jaruga-Pakrac ; Direkcija državnih željeznica Zagreb
(vicinal railways ; Lonjsko Polje Railways ; Dugo Selo–Novska railway ; Banova Jaruga–Pakrac railway ; State Railways Directorate Zagreb)
Sažetak
U radu autor na temelju arhivskih izvora analizira proces likvidacije Dioničarskoga društva Lonjskopoljske željeznice te podržavljenje pruga u njegovom vlasništvu nakon završetka Prvog svjetskog rata. Nakon raspada Austro-Ugarske Monarhije, sjedište dioničarskog društva premješta se iz Budimpešte u Zagreb. Pruge društva bile su Dugo Selo-Novska i Banova Jaruga-Pakrac. Stvaranjem Države Slovenaca, Hrvata i Srba (SHS), potpale su pod nadležnost novoosnovanog Generalnog ravnateljstva željeznica Države Slovenaca, Hrvata i Srba u Zagrebu, da bi stvaranjem Kraljevstva Srba, Hrvata i Slovenaca (SHS) potpale pod nadležnost novoosnovane Direkcije državnih željeznica Zagreb. Poslije dugogodišnjih pregovora Kraljevina Jugoslavija je 7. veljače 1931. zaključila sporazum o otkupu s grupom od 24 mađarska dioničarska društva vicinalnih željeznica, udruženih u koncern “Pruga d.d.” sa sjedištem u Zagrebu. Među njima bila je i Lonjskopoljska vicinalna željeznica. Time je i prestao razlog njezinog postojanja. Temeljem navedenog, Kr. sudbeni stol kao trgovački sud u Zagrebu upisao je 6. lipnja 1932. u svome trgovačkom registru likvidaciju Dioničarskog društva Lonjskopoljske željeznice. Kada je uslijed dovršene likvidacije društvo prestalo s radom, Okružni sud u Zagrebu kao trgovački sud brisao ga je 12. travnja 1933. iz svoga trgovačkog registra. Država je uknjižila pravo vlasništva nad nekretninama Lonjskopoljske vicinalne željeznice tek 1936. godine, da bi kompletna regulacija imovinsko-pravnih odnosa na nekretninama Lonjskopoljske željeznice završila tek 1951.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus