Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1186940

Maksimilijan Vanka: Portrait of Dora Pejačević (1917)


Vrbanić, Vilena
Maksimilijan Vanka: Portrait of Dora Pejačević (1917) // Glazba i iskustvo povijesti: svečani zbornik za Sanju Majer-Bobetko / Doliner, Gorana ; Tuksar, Stanislav ; Beban, Hrvoje ; Čunko, Tatjana (ur.).
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko muzikološko društvo, 2022. str. 478-501


CROSBI ID: 1186940 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Maksimilijan Vanka: Portrait of Dora Pejačević (1917)

Autori
Vrbanić, Vilena

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Glazba i iskustvo povijesti: svečani zbornik za Sanju Majer-Bobetko

Urednik/ci
Doliner, Gorana ; Tuksar, Stanislav ; Beban, Hrvoje ; Čunko, Tatjana

Izdavač
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko muzikološko društvo

Grad
Zagreb

Godina
2022

Raspon stranica
478-501

ISBN
9789536090693

Ključne riječi
Maksimilijan Vanka ; Dora Pejačević ; portret ; 1917. godina
(Maksimilijan Vanka ; Dora Pejačević ; portrait ; 1917)

Sažetak
Hrvatska skladateljica i grofica Dora Pejačević (Budimpešta, 1885. – München, 1923.) družila se s nizom uglednih ličnosti kulturnog i umjetničkog života svoga doba. Posebno mjesto među njima pripada slikaru Maksimilijanu Vanki (Zagreb, 1889. – Puerto Vallarta, Meksiko, 1963.), istaknutom predstavniku hrvatskog modernog slikarstva. Pejačević i Vanka upoznali su se 1915. ili 1916. godine, kada je ona skladala neka od svojih najvažnijih djela, a on je bio već afirmirani umjetnik. Vanka je 1917. naslikao portret Dore Pejačević, što će ujedno ostati i jedini naslikani portret jedne od rijetkih skladateljica koje su djelovale na hrvatskom tlu. Portret (ulje na platnu) je nastao prema fotografi ji, ali uz naglašenu osobnu interpretaciju predloška. Odlikuje se značajkama Vankinih ranih portreta, na kojima su osobe u prvom planu, a iza njih je krajolik ; u ovom slučaju obiteljsko imanje u Našicama. Skladateljica je prikazana u ovalu, sjedeći u profilu s glavom u poluprofilu. U krilu ima violinu. Lijevom rukom ju je primila za vrat, dok u desnoj ruci, tik do instrumenta, drži gudalo. Položajem violine oslonjenom na koljena i gudalom prema gore slikar je dao naslutiti da je skladateljica, ujedno i vješta violinistica, pripremljena za muziciranje i da bi uskoro mogla zasvirati. Nakon skladateljičine smrti u Münchenu 1923. portret je naslijedio njezin suprug Ottomar von Lumbe (1892. – 1978.). Nakon njega vlasnikom portreta postao je skladateljičin sin Theodor von Lumbe (1932. – 2012.). On ga je, kao dio obiteljskog nasljeđa, više od tri desetljeća čuvao u svom stanu u Beču. Međutim, u srpnju 2011. odlučio ga je darovati Modernoj galeriji u Zagrebu (od travnja 2021. Nacionalni muzej moderne umjetnosti). Na taj se način portret Dore Pejačević vratio u Hrvatsku nakon više od 90 godina. Nakon restauracije izložen je u Modernoj galeriji na dvije izložbe "Nove akvizicije" 2011. i 2015. te u stalnom postavu 2012. U sklopu izložbe "Likovna baština obitelji Pejačević" između 2013. i 2015. moglo ga se pogledati u Osijeku, Zagrebu i Vukovaru, a 2021. u Zagrebu na izložbi "Umjetnost slavonskog plemstva: vrhunska djela europske baštine".

Izvorni jezik
Engleski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Vilena Vrbanić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Vrbanić, Vilena
Maksimilijan Vanka: Portrait of Dora Pejačević (1917) // Glazba i iskustvo povijesti: svečani zbornik za Sanju Majer-Bobetko / Doliner, Gorana ; Tuksar, Stanislav ; Beban, Hrvoje ; Čunko, Tatjana (ur.).
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko muzikološko društvo, 2022. str. 478-501
Vrbanić, V. (2022) Maksimilijan Vanka: Portrait of Dora Pejačević (1917). U: Doliner, G., Tuksar, S., Beban, H. & Čunko, T. (ur.) Glazba i iskustvo povijesti: svečani zbornik za Sanju Majer-Bobetko. Zagreb, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko muzikološko društvo, str. 478-501.
@inbook{inbook, author = {Vrbani\'{c}, Vilena}, year = {2022}, pages = {478-501}, keywords = {Maksimilijan Vanka, Dora Peja\v{c}evi\'{c}, portret, 1917. godina}, isbn = {9789536090693}, title = {Maksimilijan Vanka: Portrait of Dora Peja\v{c}evi\'{c} (1917)}, keyword = {Maksimilijan Vanka, Dora Peja\v{c}evi\'{c}, portret, 1917. godina}, publisher = {Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko muzikolo\v{s}ko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {Vrbani\'{c}, Vilena}, year = {2022}, pages = {478-501}, keywords = {Maksimilijan Vanka, Dora Peja\v{c}evi\'{c}, portrait, 1917}, isbn = {9789536090693}, title = {Maksimilijan Vanka: Portrait of Dora Peja\v{c}evi\'{c} (1917)}, keyword = {Maksimilijan Vanka, Dora Peja\v{c}evi\'{c}, portrait, 1917}, publisher = {Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko muzikolo\v{s}ko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font