Pregled bibliografske jedinice broj: 1185212
Odgojni postupci roditelja djece s teškoćama u razvoju
Odgojni postupci roditelja djece s teškoćama u razvoju // Život i škola : časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, 67 (2022), 2; 61-80 doi:10.32903/zs.67.2.5 (domaća recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 1185212 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odgojni postupci roditelja djece s teškoćama u razvoju
(UPBRINGING METHODS OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DEVELOPMENTAL DISABILITIES)
Autori
Romstein, Ksenija
Izvornik
Život i škola : časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja (0044-4855) 67
(2022), 2;
61-80
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
odgoj, djeca s teškoćama u razvoju, aktivacija, inhibicija
(upbringing, children with developmental disabilities, activation, inhibition)
Sažetak
U posljednjih se desetak godina postavljanje granica u odgoju djece kao temeljnog pedagoškog procesa socijalizacije u obitelji sve manje istražuje. Posebno je to vidljivo u istraživanjima koja se bave djecom s teškoćama rane i predškolske dobi gdje se naglasak stavlja na potvrđivanje učinaka pojedinih programa i njihove znanstvene utemeljenosti, dok se primarna funkcija interpersonalnih relacija na razini djetetovog proksimalnog okruženja rijetko adresira. Drugim riječima, postoji svojevrsni znanstveni bias prema pedagoškim postupcima u obitelji, tj. odgojnim strategijama iako temeljne spoznaje s područja pedagogije i psihologije govore o tvorbenim učincima roditeljskih obrazaca izvanjske regulacije dječjeg ponašanja u smjeru autonomije ili heteronomije u odrasloj dobi. Stoga je u veljači i ožujku 2020. godine provedeno intervjuiranje roditelja djece s teškoćama u razvoju (N=100) o odgojnim strategijama koje prakticiraju. Utvrđeno je postojanje dviju temeljenih kategorija odgojnih strategija roditelja: strategije aktivacije, tj. nagrađivanja djece i strategije inhibicije, tj. kažnjavanja. Kao nagradama roditelji se koriste hranom, tabletom/mobitelom i omiljenom aktivnosti, dok kao kazne primjenjuju tzv. time-out, uskraćivanje omiljenog predmeta (tableta/mobitela) i aktivnosti te fizičko kažnjavanje. Postojeće stanje pokazuje kako roditelji djece s teškoćama u razvoju nemaju dostatnu društvenu podršku u iznošenju svojih roditeljskih uloga, što je u budućnosti potrebno adresirati znanstveno utemeljenim programima podrške roditeljima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Interdisciplinarne društvene znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Projekti:
VLASTITA-SREDSTVA-kauzalna indukacija 2 - Kauzalna indukcija u kontekstu makroparadigme razvojne psihopatologije i teškoća u razvoju II: validacija mjernih instrumenata za izradu razvojnih profila djece predškolske dobi (Velki, Tena; Romstein, Ksenija, VLASTITA-SREDSTVA ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek
Profili:
Ksenija Romstein
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- MLA - Modern Language Abstracts
- EBSCO
- Emerald
- Ulrich Serials