Pregled bibliografske jedinice broj: 1183699
Mogućnosti primjene umjetne inteligencije u ranome i predškolskome odgoju i obrazovanju djece s teškoćama u razvoju
Mogućnosti primjene umjetne inteligencije u ranome i predškolskome odgoju i obrazovanju djece s teškoćama u razvoju // Osobe s invaliditetom u umjetnosti, znanosti, odgoju i obrazovanju: Zbornik radova / Ileš, Tatjana (ur.).
Osijek: Akademija za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021. str. 330-349
CROSBI ID: 1183699 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Mogućnosti primjene umjetne inteligencije u ranome
i predškolskome odgoju i obrazovanju djece s
teškoćama u razvoju
(Possible application of artificial intelligence in
early and preschool education for children with
developmental disabilities)
Autori
Gudlin, Monika ; Bouillet, Dejana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Osobe s invaliditetom u umjetnosti, znanosti, odgoju i obrazovanju: Zbornik radova
Urednik/ci
Ileš, Tatjana
Izdavač
Akademija za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Grad
Osijek
Godina
2021
Raspon stranica
330-349
ISBN
978-953-8181-33-7
Ključne riječi
umjetna inteligencija ; djeca s teškoćama u razvoju ; obrazovna inkluzija ; rani i predškolski odgoj i obrazovanje
(artificial intelligence ; children with disabilities ; educational inclusion ; early childchood education and care)
Sažetak
Djeca s teškoćama u razvoju (TUR) uključuju djecu s dugoročnim oštećenjima koja, ovisno o fizičkim, društvenim, gospodarskim ili kulturnim preprekama, mogu ograničavati njihovu mogućnost da potpuno sudjeluju u društvu na jednakoj osnovi s drugima. Opredjeljenje Republike Hrvatske za obrazovnu inkluziju obvezuje sustav ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (RIPOO) na osiguravanje svih potrebnih uvjeta za ostvarivanje ravnopravnosti djece s teškoćama u razvoju. Navedeno obuhvaća razumnu prilagodbu i učinkovite mjere potpore toj djeci i njihovim obiteljima, imajući u vidu da su ustanove RIPOO često jedino mjesto u kojem oni mogu dobiti odgovarajuću potporu. Recentna literatura obiluje dokazima o sve većoj prisutnosti umjetne inteligencije (UI) u odgoju i obrazovanju djece s TUR. Rapidni napredak UI potaknuo je eksplozivni razvoj pametnih uređaja koji djeci s TUR pomažu u prevladavanju fizičkih i kognitivnih izazova. Riječ je o poboljšanim pametnim uređajima kao što su tableti, računala i mobiteli, ali i o aplikacijama, online platformama, softverima, pa čak robotima koji su dizajnirani da uvedu i vode djecu s TUR kroz odgojno obrazovni proces. U ovome se radu razmatraju mogućnosti doprinosa UI u osiguravanju primjerene potpore djeci s TUR u Hrvatskoj, prikazom preliminarnih rezultata kvantitativnog istraživanja provedenom među odgajateljima djece rane i predškolske dobi iz različitih ustanova RIPOO (n = 144). Sumarno, rezultati ovog istraživanja pokazuju da su odgajatelji uglavnom prepoznali prednosti korištenja alata UI u radu s djecom s TUR. Međutim, svijest o mogućnostima UI u radu s tipično razvijenom djecom je znatno manje izražena. Takav rezultat povezan je s oskudnom pristupačnošću alata UI u ustanovama RIPOO, na što se nadovezuje oskudno iskustvo i slaba primjena UI u RIPOO.Ukazuje se na mogućnosti povećanja dostupnosti UI djeci rane i predškolske dobi u Hrvatskoj.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija