Pregled bibliografske jedinice broj: 1182886
"Gospodina mrtvi ne slave, niti oni što siđu u tišinu" (Ps 115,17) : muka, patnja i smrt u biblijskom Psaltiru
"Gospodina mrtvi ne slave, niti oni što siđu u tišinu" (Ps 115,17) : muka, patnja i smrt u biblijskom Psaltiru // Muka kao nepresušno nadahnuće kulture : Zbornik radova XIII. međunarodnog znanstvenog simpozija Pasionske baštine, 2021 / Čikeš, Jozo (ur.).
Zagreb: Pasionska baština, 2021. str. 44-64
CROSBI ID: 1182886 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
"Gospodina mrtvi ne slave, niti oni što siđu u
tišinu" (Ps 115,17) : muka, patnja i smrt u
biblijskom Psaltiru
("The Dead Do Not Praise the Lord, nor Do Any Who
Go Down into Silence" (Ps 115:17))
Autori
Berković, Danijel
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Muka kao nepresušno nadahnuće kulture : Zbornik radova XIII. međunarodnog znanstvenog simpozija Pasionske baštine, 2021
Urednik/ci
Čikeš, Jozo
Izdavač
Pasionska baština
Grad
Zagreb
Godina
2021
Raspon stranica
44-64
ISSN
1334-8264
Ključne riječi
muka ; patnja ; smrt ; Psaltir
(suffering ; pain ; death ; Psalter)
Sažetak
Nije mali broj biblijskih tekstova, osobito biblijske poetske literature (Job, Psalmi, Izreke, Propovjednik) ali i znatnih dijelova proročke literature (Izaija, Jeremija, Ezekiel) koji obiluju opisima raznolikih vidova muke, patnje i straha od smrti. U svim ovim prikazima prevladava muk i muka patnika. Po prihvaćenim klasifikacijama biblijskih psalama, Psaltirom prevladavaju tužbalice. Bilo da se radi o pojedinačnim psalmima lamentacijskih tužaljki pojedinca, ili o tužaljkama cijele zajednice. U svemu ovome, ne oskudijeva se motivima smrti, straha od smrti, muke i svim pridodanim elementima emotivnih i emocionalnih situacija koje tome slijede.1 Uz sve ovo psalmodijski tekstovi, smrtnu muku, trpljenje kroz koje prolazi biblijski psalmist, neprestano se pred nas postavljaju i područja ili 'carstva smrti' ('grob', 'tišina', 'zemlja zaborava', 'prah', 'dubine i tama'). Valja uzeti u obzir i Izraelićansko poimanje života nasuprot smrti. Hebrejsko-semitski pojam života-smrti, usredotočuje se na cjelovitost i integritet čovjekova sveukupna bića. U toj se antropologiji ustraje na cjelovitosti duha, duše i tijela. Shodno tome, biblijski tekst na smrt ne gleda samo kao konačni završetak života. Naime, ono se odnosi i na sve što podrazumijeva prolazak i polazak prema kraju života i slabljenju vitalnih funkcija (bolest, slabost, integritet tijela i uma). Uz ove vidove čovjekova tjelesnog integriteta, slijede i elementi načina razmišljanja, pa u svetopisamskom i Izraelićanskom poimanju umiranja smrt uključuje dobiti nekim suvremenim metaforama. Naime, potmula tišina psalmistove muke biva kao ekspres lonac u kojem sve ključa, sve do točke moguće detonacije. Psalmista veli: 'posve zamukoh, postadoh nijem ; zašutjeh da ne sagriješim ; ali uzalud, u meni je rasla bol.' ( הימוד יתמלאנ יתישחה ) (Ps 39:3). U takvom su strahu za svoj život kaže:'da mi Jahve ne pomaže, brzo bih sišao u mjesto tišine' ( הָמוּד ) (Ps 94:17). U svom unutrašnjem buntu i emotivnom stanju, muči se i u svojem gnjevu, ali mu s neba glas stiže: 'stišaj se pred Jahvom i njemu se nadaj' (Ps 37:7). Psalmistov muk, to jest njegova nakana da prešuti svoje prijestupe i grijehe, postala je prava muka: 'dok sam šutio, sahnuše moje kosti, jecao sam cijeli dan..tad grijeh svoj tebi priznah i krivnju svoju više ne skrivah. Rekoh: "Priznat ću Jahvi prijestup svoj”, i ti si mi krivnju grijeha oprostio' (32:3-5).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija, Religijske znanosti (interdisciplinarno polje), Interdisciplinarne humanističke znanosti