Pregled bibliografske jedinice broj: 1180776
Književnost NOB-a u čitankama za osnovnu školu: pojava, trajanje i nestanak
Književnost NOB-a u čitankama za osnovnu školu: pojava, trajanje i nestanak // Modernizam i avangarda u jugoslovenskom kontekstu / Andonovska, Biljana ; Brlek, Tomislav ; Vidić, Adrijana (ur.).
Beograd: Institut za književnost i umetnost u Beogradu, 2021. str. 125-152
CROSBI ID: 1180776 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Književnost NOB-a u čitankama za osnovnu školu: pojava, trajanje i
nestanak
(Literature of the Fight for National Liberation in Croatian Primary
School Textbooks)
Autori
Vidić, Adrijana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Modernizam i avangarda u jugoslovenskom kontekstu
Urednik/ci
Andonovska, Biljana ; Brlek, Tomislav ; Vidić, Adrijana
Izdavač
Institut za književnost i umetnost u Beogradu
Grad
Beograd
Godina
2021
Raspon stranica
125-152
ISBN
978-86-7095-287-4
Ključne riječi
NOB, osnovna škola, čitanke, nastavni planovi i programi
(NOB, primary school, readers, syllabi and curricula)
Sažetak
Uzme li se u obzir činjenica da je podučavanje o narodnooslobodilačkoj borbi imalo važnu ulogu u oblikovanju jugoslavenskog identiteta, ne iznenađuje uloga koju su u tom procesu imale škole, a među nastavnim predmetima grupa tzv. nacionalnih predmeta, među kojima je i materinski jezik. U radu se daje pregled pojave, trajanja i nestanka tekstova o narodnooslobodilačkoj borbi u odabranim čitankama u izdanju Nakladnog zavoda Hrvatske i Školske knjige namijenjenim nastavi materinskog jezika u hrvatskim osnovnim školama od kraja Drugog svjetskog rata do razdoblja raspada Jugoslavije. Kontekst u kojem su čitanke nastajale ilustrira se izvacima iz relevantnih tekstova – mahom kritika čitanki objavljivanih u službenoj periodici namijenjenoj nastavnicima (Školske novine) – i smjernicama iz nastavnih planova i programa. Premda je za pouzdan zaključak o ovoj temi potrebno provesti mnogo opsežnije istraživanje koje bi uključilo ne samo sve čitanke za osnovnu školu, nego i one koje su korištene na drugim razinama obrazovanja, ali i lektiru te pomnije praćenje cjelokupnog konteksta i izmjena u devedesetim godinama, zaključuje se da je tema narodnooslobodilačke borbe, koja je u osnovnoškolske čitanke ušla usporedo sa samom borbom, iz udžbenika nestala usporedo s nestankom svrhe kojoj je služila, uz rijetke kanonske izuzetke čiji je sadržaj dopuštao određenu manipulaciju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija