Pregled bibliografske jedinice broj: 1180377
Kvantitativne metode u prognoziranju turističke potražnje
Kvantitativne metode u prognoziranju turističke potražnje, 2014., doktorska disertacija, Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu, Opatija
CROSBI ID: 1180377 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kvantitativne metode u prognoziranju turističke
potražnje
(Quantitative Methods in Tourism Demand Forecasting)
Autori
Mamula, Maja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu
Mjesto
Opatija
Datum
25.11
Godina
2014
Stranica
439
Mentor
Baldigara, Tea
Ključne riječi
turistička potražnja, procesni pristup prognoziranju turističke potražnje, kvantitativne metode prognoziranja turističke potražnje, klasične (statističke) metode prognoziranja, kauzalne metode prognoziranja, evaluacija prognoziranja, turistička potražnja u Republici Hrvatskoj
(tourism demand, process approach to tourism demand forecasting, quantitative methods in tourism demand forecasting, classical (statistical) methods of forecasting, causal methods of forecasting, forecasting evaluation, tourism demand in the Republic of Croatia)
Sažetak
U Republici Hrvatskoj, tradicionalno turistički orijentiranoj zemlji, turizam se ističe kao jedan od osnovnih preduvjeta i pokretača gospodarskoga razvoja. Imajući na umu tu činjenicu, nužno je istaknuti kako je poznavanje kompleksne turističke potražnje, kao jednoga od osnovnih pojmova turističkoga tržišta, temeljni razvojni čimbenik turizma. Ekonomski gledano, turističku potražnju može se definirati kao količina roba i usluga koje se pod određenim uvjetima i uz određenu cijenu, mogu plasirati na tržištu. Pritom na potražnju utječe čitav niz važnih čimbenika poput osobnih, gospodarskih i društvenih, kao i utjecaj okoline i sama turistička ponuda, ali i mnogi drugi čimbenici o kojima će biti riječ. Evolucija i transformacija turističkoga tržišta i njegovih elemenata smatraju se jednim od interesantnijih procesa u povijesti razvitka ljudskoga društva. Kretanja na turističkom tržištu moraju težiti europskim i svjetskim trendovima, a u svrhu ostvarenja toga cilja hrvatski turizam mora biti međunarodno konkurentan. Suvremeni trendovi i pouzdane prognoze turističke potražnje nužna su pretpostavka učinkovitoga planiranja u različitim područjima turizma. Prethodno iznijeto nameće slijedeći predmet istraživanja: Sustavno istražiti i analizirati relevantne značajke turističke potražnje, kao i metoda koje se koriste u njezinu prognoziranju, posebice obilježja i mogućnosti uporabe kvantitativnih metoda s ciljem evaluacije dostupnih metoda prognoziranja kao jednog od važnih čimbenika sustava prognoziranja potražnje, a posljedično tome stvoriti konceptualne i praktične okvire pouzdanijeg određivanja prirode potražnje i determinanti koje na nju djeluje, kao i njezina budućega razvoja. U izravnoj vezi s postavljenim predmetom istraživanja i hipotezama determinirani su i svrha, odnosno cilj istraživanja koji se mogu definirati na sljedeći način: U okviru ekonomske znanosti, istražiti i analizirati spoznaju o turističkoj potražnji i prognoziranju potražnje kvantitativnim metodama, te na temelju objektivnih znanstvenih činjenica i primijenjenih praktičnih saznanja o kvantitativnim metodama prognoziranja formulirati rezultate istraživanja, definirati metodološki okvir prognoziranja turističke potražnje, predložiti najprikladnije metode za prognoziranje turističke potražnje i načine njihova provođenja kako bi se osiguralo bolje poznavanje varijabli koje na potražnju djeluju, te pouzdanost dobivenih prognostičkih vrijednosti. Doktorski rad naslova Kvantitativne metode u prognoziranju turističke potražnje pokriva više znanstvenih područja, s ciljem primjene znanstvenih činjenica i praktičnih saznanja o kvantitativnim metodama prognoziranja i utemeljenja metodološkoga okvira procesa prognoziranja turističke potražnje, kao preduvjeta realizacije razvojnih strategija i donošenja uspješnih poslovnih odluka u području turizma. Pritom je korišteno više vrsta općih znanstvenih metoda spoznaje, kao i posebnih metoda spoznaje. Najvećim djelom korištene su statistička i matematička metoda, i metode modeliranja. Osim spomenutih metoda, korištene su aksiomatska metoda, povijesna metoda, metoda brojenja i mjerenja, te komparativna metoda. Temeljni objekt istraživanja doktorskoga rada predstavlja metodološki pristup prognoziranja turističke potražnje. Često se uz pojam prognoziranja turističke potražnje veže i pojam procesa i procesnoga pristupa. Provedenim istraživanjem potvrđena je nužnost procesnoga pristupa prognoziranju turističke potražnje. Pritom se, naglašavajući i uzimajući u obzir kompleksnost turističke potražnje, mogu istaknuti četiri osnovne faze procesa prognoziranja — faza dizajniranja, faza specifikacije, faza implementacije, te faza evaluacije. Proces prognoziranja turističke potražnje uvjetovan je poznavanjem aspekata turističke potražnje, kao i velikoga broja kvantitativnih metoda koje je moguće koristiti u procesu prognoziranja turističke potražnje. Koristeći odgovarajuće znanstvene metode, a u skladu s postavljenim problemom i predmetom istraživanja, ciljevima istraživanja, te temeljnom i pomoćnim hipotezama istraživanja istražene su temeljne pretpostavke i obilježja turističke potražnje, determinirana važnost i specifičnosti prognoziranja turističke potražnje, te je dan pregled kvantitativnih metoda koje je moguće koristiti u prognoziranju turističke potražnje. Kada je riječ o kvantitativnim metodama prognoziranja, nužno je spomenuti dvije osnovne skupine prognoziranja — statističke metode analize vremenskih serija i kauzalne metode. Statističke metode analize vremenskih serija temelje se na pretpostavci da su povijesni podaci o promatranoj pojavi ključ predviđanja budućnosti, te se prognoziranje provodi na način da se temeljem uzorka podataka iz prošlosti prognoziraju buduće vrijednosti pojave. Kao takve, ove metode u potpunosti zanemaruju uzročne veze među varijablama. Za razliku od statističkih metoda analize vremenskih serija, kauzalne metode matematički simuliraju uzročno posljedičnu vezu među varijablama, koristeći pritom čitam niz eksplanatornih varijabli koje djeluju na turističku potražnju. Temeljeći se na teorijskim postavkama, prikazan je program procesa prognoziranja kretanja turističke potražnje njemačkih turista, izražene u broju dolazaka u Republiku Hrvatsku, po pojedinim karakterističnim koracima i fazama. Naime, prema istraživanjima, najveći broj dolazaka turista u Republiku Hrvatsku ostvaruju inozemni turisti, među kojima vodeću ulogu imaju njemački turisti. Stoga se za potrebe ovog znanstvenog istraživanja, a s ciljem ispitivanja postavljenih hipoteza, modelira i prognozira ostvareni broj dolazaka njemačkih turista u Republiku Hrvatsku. Takav pristup omogućuje dokazivanje hipoteza, stvarajući uporišne točke putem kojih se znanstvena spoznaja može pretočiti u poslovnu praksu. Implementiranjem metodološkoga okvira procesnoga pristupa prognoziranja ostvarenog broja dolazaka njemačkih turista u Republiku Hrvatsku, temeljenoga na in sample i out of sample podacima, odabranim kvantitativnim metodama prognoziranja, dobivene su prognozirane vrijednosti broja dolazaka njemačkih turista u Republiku Hrvatsku. Dobivene vrijednosti potom su ocijenjene putem evaluacijskih kriterija, što je omogućilo donošenje zaključaka o postavljenoj temeljnoj i pomoćnim hipotezama znanstvenoga istraživanja. U skladu s postavljenom temeljnom znanstvenom hipotezom o važnosti i nužnosti primjene metodološkoga okvira procesa prognoziranja turističke potražnje, istraživanje je znanstveno dokazalo da je korišteni pristup istraživanju, temeljen na procesnom pristupu relativno nov, te da je uložen značajan napor za njegovu teorijsku formalizaciju i empirijsku provjeru. Analiza rezultata dobivenih provedenim znanstvenim istraživanjem potvrđuje temeljnu znanstvenu hipotezu: Adekvatno osmišljeni i implementirani metodološki okvir procesa prognoziranja turističke potražnje predstavlja preduvjet za realizaciju razvojnih strategija i donošenja uspješnih poslovnih odluka u području turizma.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu, Opatija
Profili:
Maja Gregorić
(autor)