Pregled bibliografske jedinice broj: 1180284
Katalog – deplijan izložbe „Sveti Jere na Marjanu. Kultura renesansne u Dalmaciji u znaku svetog Jeronima“
Katalog – deplijan izložbe „Sveti Jere na Marjanu. Kultura renesansne u Dalmaciji u znaku svetog Jeronima“, 2021. (katalog).
CROSBI ID: 1180284 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Katalog – deplijan izložbe „Sveti Jere na Marjanu.
Kultura renesansne u Dalmaciji u znaku svetog
Jeronima“
(Catalogue of the Exhibition "St Jerome on Marjan.
The Culture of the Renaissance in Dalmatia under
the sign of St Jerome")
Autori
Belamarić, Josip
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, katalog
Godina
2021
Ključne riječi
Sveti Jeronim ; Marjan ; svetište ; renesansa, Nikola Firentinac ; Andrija Aleši
(St Jerome ; Marjan ; shrine ; renaissance, Nikola Firentinac ; Andrija Aleši)
Sažetak
U fokusu se nalazilo svečevo svetište na Marjanu. Izložbom se željelo, uz to, preko niza umjetnina, od kojih neke ulaze među najvažnije primjere svoje vrste u hrvatskoj spomeničkoj baštini renesansnog doba, prikazati puteve kojima se kult sv. Jeronima širio u Dalmaciji, osobito od konca 14. st. Naglasak je posebno na činjenici da mu je kult propagirala osobito gradska elita: Gradići i Gučetići u Dubrovniku, Alberti, Marulić i Božičević u Splitu, Cipiko, Lucić i Della Valle u Trogiru, Šižgorić u Šibeniku, Nassi, Begna i Detrico u Zadru, Cernotte i Scaffa u Rabu… Ikonografski obrasci prikazivanja sv. Jeronima u renesansno doba izrazito su raznovrsni, odgovarajući različitim očekivanjima naručitelja: bio je crkveni doktor par excellence, učenjak u studiju, ali i isposnik, čovjek koji ispovijeda pokoru i siromaštvo, zagovara strogo pridržavanje redovničkih regula... Sredinom 15. st. svi ti različiti vidovi njegova prikazivanja supostoje paralelno. Recimo, samo u Trogiru ćemo tako naći Jeronima kao dostojanstvenog kardinala (Blaž Jurjev 1434. ; dva triptiha Firentinčeva i Alešijeva kruga iz 1470-ih) ; kao učenjaka- isposnika u pustinji (Aleši 1460-ih ; Nikola Firentinac oko 1470.-1472.) ; kao pokajnika u meditaciji (Nikola Firentinac, oko 1480.) ; pokornika se pokajnički udara kamenom u prsa (Quirizia da Murano 1470-ih, te Gentile Bellini 1489.). Većinu tih djela bila je izložena u ovoj prigodi. Bila je to prva veća izložba o ikonografskim prikazima sv. Jeronima, koja se održala kao kruna niza događaja vezanih uz nacionalnu proslavu 1600. obljetnice svečeve smrti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti