Pregled bibliografske jedinice broj: 1180261
Svetište svetog Jere na Splitskom Marjanu
Svetište svetog Jere na Splitskom Marjanu // Sveti Jeronim kroz vjekove. Kult i spomenici / Saint Jerome Through the Ages Cult and Monuments. Zbornik radova u povodu 1600. obljetnice smrti svetog Jeronima A Collection of Papers on the Occasion of the 1600th Anniversary of Saint Jerome’s Death / Marin, Emilio ; Horvat-Levaj, Katarina (ur.).
Zagreb: Hrvatsko katoličko sveučilište ; Institut za povijest umjetnosti, 2021. str. 283-303
CROSBI ID: 1180261 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Svetište svetog Jere na Splitskom Marjanu
(Shrine of Saint Jerome on Marjan Hill in Split)
Autori
Belamarić, Josip
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Sveti Jeronim kroz vjekove. Kult i spomenici / Saint Jerome Through the Ages Cult and Monuments. Zbornik radova u povodu 1600. obljetnice smrti svetog Jeronima A Collection of Papers on the Occasion of the 1600th Anniversary of Saint Jerome’s Death
Urednik/ci
Marin, Emilio ; Horvat-Levaj, Katarina
Izdavač
Hrvatsko katoličko sveučilište ; Institut za povijest umjetnosti
Grad
Zagreb
Godina
2021
Raspon stranica
283-303
ISBN
978-953-7875-90-9
Ključne riječi
Split, Marjan ; sv. Jeronim ; pustinjačke špilje ; Andrija Aleši ; renesansna skulptura u Dalmaciji
(Split, Marjan ; St. Jerome ; ermitages ; Andrija Aleši ; Renaissance sculpture in Dalmatia)
Sažetak
Pustinja sv. Jere na splitskom Marjanu bijaše najvažnije svečevo svetište u Dalmaciji, niklo na približno istome mjestu na kojemu je u antičko doba stajalo svetište posvećeno božici Dijani. Ocrtava se istinski «renovatio» svetog prostora marjanske gore koncem 15. stoljeća. Tada se, vjerojatno koordiniranim pothvatom, grade crkve sv. Jere i Gospe od Betlema, a u njihovoj se blizini obnavljaju kapela Gospe Žalosne, crkva sv. Ivana Evanđeliste i crkva ermitaža sv. Nikole de Seranda. Uz svih pet crkava vezuje se ime Andrije Alešija koji je time ostavio trajan biljeg na najljepšem dijelu Marjana. Posebno pažnja posvećena je reljefima s prikazom Sv. Jeronima u pustinji na kojima se dosjetljivo spajaju dva različita motiva: sv. Jeronim pokajnik i sv. Jeronim u studiju. Taj ikonografski model dolazi u dalmatinsku umjetnost iz venetsko- padovanskog krugu posredovanjem Nikole Firentinca i Andrije Alešija. Ovdje se interpretiraju posve različite kiparske tehnike i koncepcije kojim su baratali Firentinac i Aleši u oblikovanju reljefa istog ikonografskog sadržaja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti