Pregled bibliografske jedinice broj: 1178953
Obrada prozodijskih sredstava u nastavi hrvatskoga jezika
Obrada prozodijskih sredstava u nastavi hrvatskoga jezika, 2022., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1178953 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obrada prozodijskih sredstava u nastavi hrvatskoga jezika
(The ways of teaching prosodic features in Croatian language classes)
Autori
Gabrijela Vrbljanin
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
11.02
Godina
2022
Stranica
51
Mentor
Vlašić Duić, Jelena
Ključne riječi
prozodijska sredstva, vrednote govorenoga jezika, udžbenici, obrada
(prosodic features, values of the spoken language, textbooks, teaching)
Sažetak
Prozodiju čine one osobine govora koje se odnose na zvukovnu stranu izraza riječi. Prozodijska sredstva neleksička su sredstva izražavanja koja određuju ljudski govor i pridonose razumijevanju poruke. Postoji velika raznolikost u nazivlju, definiranju i popisima prozodijskih sredstava. Prvi put u hrvatskoj fonetici, o njima govori Petar Guberina. Naziva ih vrednotama govorenoga jezika, nabraja ih sedam te ih dijeli na akustičke i vizualne. Ivo Škarić uvodi naziv prozodijska sredstva te ih navodi deset. U ovom radu analizira se način na koji su prozodijska sredstva obrađena u osnovnoškolskim i srednjoškolskim udžbenicima i radnim bilježnicama. Prema novom kurikulu nastavnoga predmeta Hrvatski jezik iz 2019. godine, prozodijska se sredstva poučavaju u osmom razredu osnovne škole i u drugom razredu gimnazije. Udžbenici su analizirani kroz četiri komponente: nazivlje, definicija, popis i obrada. Istraživanje je otkrilo brojne probleme i propuste u obradi prozodijskih sredstava. Za označavanje prozodijskih sredstava u udžbenicima se koriste dva termina - vrednote govorenoga jezika i govorne vrednote. Svi udžbenici imaju zajedničkih šest govornih vrednota. Terminologija i popis većinom su usklađeni u svim udžbenicima. Obrada je površna i nerazrađena. Nedostaje definicija, objašnjenja i primjera. Zadataka za uvježbavanje govornih sredstava, pogotovo intonacije, također manjka. Iznose se i prijedlozi za unaprjeđivanje ovog nastavnog gradiva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija