Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1178386

Slova: Treba li nam precrtavanje za njihovo poznavanje?


Lenček, Mirjana; Kuvač Kraljević, Jelena; Matešić, Krunoslav
Slova: Treba li nam precrtavanje za njihovo poznavanje? // Međunarodni inderdisciplinarni znanstveni skup: Čitatelj i čitanje u digitalno doba
Zagreb, Hrvatska, 2021. (predavanje, domaća recenzija, neobjavljeni rad, znanstveni)


CROSBI ID: 1178386 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Slova: Treba li nam precrtavanje za njihovo poznavanje?
(Letters: Do we need redrawing to know them?)

Autori
Lenček, Mirjana ; Kuvač Kraljević, Jelena ; Matešić, Krunoslav

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni

Skup
Međunarodni inderdisciplinarni znanstveni skup: Čitatelj i čitanje u digitalno doba

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.11.2021

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
slova, vizualna percepcija, fonološka svjesnost
(letters, visual perception, phonological awareness)

Sažetak
Grafomotoričke vještine smatraju se specifičnim finomotoričkim vještinama kod kojih korištenje ruke, pokreta šake i prstiju uključuje i uporabu alata za pisanje - bojica ili olovaka pri crtanju i rukopisnoj izvedbi (Suggate, Pufke i Stoeger, 2016). Dobre grafomotoričke vještine osiguravaju kvalitetnu rukopisnu izvedbu koja je važna za motoričko programiranje i podupiranje onih neuralnih procesa koji pridonose lakšem učenju i upamćivanju grafema, a onda i dekodiranju, odnosno čitanju (Cameron i sur., 2012 ; Suggate, Pufke i Stoeger, 2019). Veza rukopisne izvedbe te čitanja i pisanja postala je aktualna u raspravama o vrijednosti rukopisa u odnosu na tipkanje. Vizualna percepcija i precrtavanje znatno su rjeđe ispitivani u odnosu na jezične predvještine, odnosno veze koju jezik ostvaruje s poznavanjem slova. Stoga je cilj ovog istraživanja utvrditi povezanost vizualnog raspoznavanja, precrtavanja i fonemske svjesnosti s uspjehom na zadacima poznavanja velikih i malih tiskanih slova. Korišteni su podaci 746-ero djece školskih obveznika urednog jezičnog razvoja iz cijele Hrvatske na subtestovima predČip testa (Kuvač Kraljević i Lenček, 2011). Pokazalo se da rezultati na subtestovima Vizualno raspoznavanje, Precrtavanje, Fonemska svjesnost i Poznavanje slova statistički značajno koreliraju. Rezultati regresijske analize za kriterijsku varijablu Poznavanje velikih tiskanih slova pokazuju da je skup varijabli Vizualno raspoznavanje, Precrtavanje i Fonemska svjesnost prediktivan za Poznavanje velikih tiskanih slova. Raščlambom podataka o obilježjima precrtavanja prema kriterijima prostornog smještaja, izvedenosti linija, zatvorenosti linija i precrtavanje detalja vidljivo je da ispitana djeca uspješno izvode zadane linije i detalj, a imaju teškoća u prostornom smještaju i sa zatvaranjem linija. Varijabla Precrtavanje ne sudjeluje značajno u predviđanju Poznavanja malih tiskanih slova. Fonemska svjesnost pojedinačno je najsnažniji prediktor poznavanja velikih i malih tiskanih slova. Predškolski programi i kurikulumi trebaju uskladiti zadatke vizualnog raspoznavanja i precrtavanja s osobitostima pisma - latinice te uvažavati vrijednost fonemske svjesnosti za poznavanje slova kako bi djeca uspješno usvajala čitanje i pisanje. Značajan broj teorija naglašava isprepletenost fonemske svjesnosti i poznavanja slova, no brojni autori smatraju prepoznavanje vizualnih značajki ključnima za prepoznavanje slova (Grainger, Reyi Dufau, 2008). Istovremeni rad na jačanju jezičnih - fonoloških kompetencija i kapacitetima vizualnog raspoznavanja i precrtavanja usmjerenog grafomotoričkim obilježjima tipičnima za slova mogu rezultirati optimalnim programima početne pismenosti u hrvatskom jeziku

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Logopedija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Krunoslav Matešić (autor)

Avatar Url Jelena Kuvač (autor)

Avatar Url Mirjana Lenček (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Lenček, Mirjana; Kuvač Kraljević, Jelena; Matešić, Krunoslav
Slova: Treba li nam precrtavanje za njihovo poznavanje? // Međunarodni inderdisciplinarni znanstveni skup: Čitatelj i čitanje u digitalno doba
Zagreb, Hrvatska, 2021. (predavanje, domaća recenzija, neobjavljeni rad, znanstveni)
Lenček, M., Kuvač Kraljević, J. & Matešić, K. (2021) Slova: Treba li nam precrtavanje za njihovo poznavanje?. U: Međunarodni inderdisciplinarni znanstveni skup: Čitatelj i čitanje u digitalno doba.
@article{article, author = {Len\v{c}ek, Mirjana and Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena and Mate\v{s}i\'{c}, Krunoslav}, year = {2021}, keywords = {slova, vizualna percepcija, fonolo\v{s}ka svjesnost}, title = {Slova: Treba li nam precrtavanje za njihovo poznavanje?}, keyword = {slova, vizualna percepcija, fonolo\v{s}ka svjesnost}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Len\v{c}ek, Mirjana and Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena and Mate\v{s}i\'{c}, Krunoslav}, year = {2021}, keywords = {letters, visual perception, phonological awareness}, title = {Letters: Do we need redrawing to know them?}, keyword = {letters, visual perception, phonological awareness}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font