Pregled bibliografske jedinice broj: 1177407
Emocije, zadovoljstvo poslom i želja za napuštanjem posla kod učitelja: test recipročnih odnosa
Emocije, zadovoljstvo poslom i želja za napuštanjem posla kod učitelja: test recipročnih odnosa // 2. međunarodni znanstveno-stručni skup Mozak i um: promicanje dobrobiti pojedinca i zajednice, Knjiga sažetaka
Zagreb, Hrvatska, 2019. str. 157-157 (poster, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1177407 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Emocije, zadovoljstvo poslom i želja za napuštanjem posla kod učitelja: test recipročnih odnosa
(Emotions, job satisfaction and desire to leave the profession among teachers: A test of reciprocal relations)
Autori
Burić, Irena ; Macuka, Ivana ; Vidaković, Marina ; Penezić, Zvjezdan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
2. međunarodni znanstveno-stručni skup Mozak i um: promicanje dobrobiti pojedinca i zajednice, Knjiga sažetaka
/ - , 2019, 157-157
Skup
2. međunarodni znanstveno-stručni skup: Mozak i um: promicanje dobrobiti pojedinca i zajednice
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 12.12.2019. - 14.12.2019
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
emocije učitelja, zadovoljstvo poslom, želja za napuštanjem profesije, recipročni odnosi
(teacher emotions, job satisfaction, desire to leave the profession, reciprocal relations)
Sažetak
Istraživanja pokazuju kako učitelji i nastavnici doživljavaju širok raspon emocija značajnog intenziteta prilikom poučavanja i interakcije s učenicima. Ove emocije igraju važnu ulogu u objašnjenju različitih aspekata profesionalne dobrobiti učitelja kao što su zadovoljstvo poslom, sagorijevanje na poslu te samo napuštanje učiteljske profesije. Međutim, većina dosadašnjih istraživanja temeljena je na transverzalnim nacrtima koji onemogućuju ispitivanje kauzalnosti odnosa između emocija učitelja i njihove profesionalne dobrobiti. Stoga je cilj ovog istraživanja bio testirati recipročnost odnosa između emocija učitelja (radost, ponos, ljubav, ljutnja, beznađe i iscrpljenost), njihovog zadovoljstva poslom te želje za napuštanjem učiteljske profesije. U istraživanju je sudjelovalo 2022 učitelja i nastavnika (1658 žena) iz 120 hrvatskih i srednjih škola, prosječnog radnog staža 16 godina. Prikupljeni su podaci o emocijama koje učitelji i nastavnici doživljavaju u odnosu prema svojim učenicima, o njihovom zadovoljstvu poslom te želji za napuštanjem profesije u dvije vremenske točke s razmakom od šest mjeseci. Testiranje autoregresijskih i križnih modela, koji su pretpostavljali recipročnu prirodu odnosa između analiziranih konstrukata, pokazalo je da su zadovoljstvo poslom učitelja i želja za napuštanjem učiteljske profesije uistinu recipročno povezani u funkciji vremena – učitelji i nastavnici koji su bili zadovoljniji svojim poslom u prvoj točci mjerenja, izvještavali su o manjoj želji za napuštanjem vlastite profesije šest mjeseci kasnije i obrnuto. Međutim, dok je zadovoljstvo poslom pozitivno predviđalo i pozitivne emocije radosti, ponosa i ljubavi, obrnuti obrazac predikcije nije potvrđen. Naposljetku, negativne emocije ljutnje, beznađa i iscrpljenosti nisu bile povezane s aspektima profesionalne dobrobiti u funkciji vremena. Dobiveni rezultati predstavljaju doprinos u rasvjetljavanju kauzalnih mehanizama koji se nalaze u podlozi često istraživanih odnosa između emocija učitelja i različitih aspekata njihove profesionalne dobrobiti te mogu poslužiti kao temelj za kreiranje smjernica za unaprjeđenje kvalitete rada učitelja kao i njihove psihološke dobrobiti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
UIP-2013-11-5065 - Nastavničke emocije i strategije emocionalne regulacije: osobni i kontekstualni antecedenti i efekti na motivaciju, dobrobit i odnose sa studentima (TEERS-ZD5) (Burić, Irena, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Zadru