Pregled bibliografske jedinice broj: 1175942
Uloga konteksta pri čitanju
Uloga konteksta pri čitanju // Kontekst u psihologiji - konceptualni, teorijski i istraživački aspekti / Kolesarić, Vladimir ; Ivanec, Dragutin ; Domijan, Dražen (ur.).
Zagreb: Novi redak, 2021. str. 309-328
CROSBI ID: 1175942 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga konteksta pri čitanju
(The role of context in reading)
Autori
Keresteš, Gordana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Kontekst u psihologiji - konceptualni, teorijski i istraživački aspekti
Urednik/ci
Kolesarić, Vladimir ; Ivanec, Dragutin ; Domijan, Dražen
Izdavač
Novi redak
Grad
Zagreb
Godina
2021
Raspon stranica
309-328
ISBN
978-953-8270-10-9
Ključne riječi
teorije čitanja ; dekodiranje riječi ; razumijevanje teksta ; kontekst
(reading theories ; word decoding ; reading comprehension ; context)
Sažetak
Čitanje je iznimno složena aktivnost sastavljena od mnogih, primarno kognitivnih procesa, koji uključuju percepciju grafema i njihovo povezivanje s odgovarajućim fonemima, fonološko dekodiranje riječi te razumijevanje značenja riječi, rečenica i različitih vrsta tekstova. Uspješnost svih procesa pri čitanju ovisi o različitim razinama konteksta u kojem se aktivnost čitanja događa. U ovom prikazu opisujemo učinke konteksta na čitanje oslanjajući se na dva vodeća teorijska pristupa čitanju-jednostavan model čitanja, koji ističe kognitivno-jezične čimbenike čitanja, te ekološke modele čitanja, koji proces čitanja razmatraju šire, uzimajući u obzir i motivacijsko-emocionalne čimbenike te socijalni kontekst čitanja. Prikazani rezultati znanstvenih istraživanja i mnoge zanimljive pojave u svakodnevnom čitanju pokazuju kako kontekstualni čimbenici mogu pospješiti, ali i narušiti neposrednu učinkovitost i dugoročni razvoj vještina čitanja. Nadalje, oni pokazuju da je čitanje aktivnost u kojoj se paralelno događaju kognitivni procesi odozdo-prema-gore i odozgo- prema-dolje te kako učinkovitost čitanja ovisi o interakciji tih procesa. Poznavanje učinaka konteksta na čitanje omogućuje nam bolje razumijevanje te aktivnosti koja ima golem utjecaj, ne samo na obrazovne, već i životne ishode suvremenog čovjeka. To poznavanje omogućuje nam i planiranje učinkovitijih preventivnih i intervencijskih programa usmjerenih na unaprjeđenje motivacije za čitanje i čitalačke pismenosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija