Pregled bibliografske jedinice broj: 1175566
Naseljenost bližnjima i "Kvrgićev skok"
Naseljenost bližnjima i "Kvrgićev skok" // Kazališno doba Pere Kvrgića / Ivanković, Hrvoje (ur.).
Dubrovnik: Dubrovačke ljetne igre, 2012. str. 263-267
CROSBI ID: 1175566 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Naseljenost bližnjima i "Kvrgićev skok"
(Inhabiteted by Others: Pero Kvrić and His Leap of
Acting Faith)
Autori
Govedić, Nataša
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Kazališno doba Pere Kvrgića
Urednik/ci
Ivanković, Hrvoje
Izdavač
Dubrovačke ljetne igre
Grad
Dubrovnik
Godina
2012
Raspon stranica
263-267
ISBN
978-953-56284-2
Ključne riječi
Pero Kvrgić, gluma, pardoksiranje, glasovna i gestualna uspostava originalnih likova, zaigranost, socijalna analitičnost glumačke vokacije
(Pero Kvrgić, acting, paradoxical peformance, voice and gesture in building originality of characters, demasking, playfulness, social analysis and observation as acting tool)
Sažetak
Pero Kvrgić bio je jedan od najutjecajnijih, najnagrađivanijih i najdugovječnijih hrvatskih glumaca. Tekst se bavi njegovom specifičnom i kompleksnom scenskom pristunošću, detektirajući takozvani “Kvrgićev skok” kao neku vrstu namjerne glumčeve prkosne geste, izazivačke trešnje građanskog mrtvila, ničeanske vesele znanosti, ispitivanja koliko smo se zapravo u stanju smijati vlastitim rigidnostima. Slično britanskom komičaru Peteru Sellersu, Kvrgić je majstor glume upravo po tome što će se čak i fizički iz ukočenosti časkom preobratiti u gipkost, dajući nam naslutiti da je preobrazba jedan od sinonima i intelektualne i fizičke vitalnosti. Kvrgić je prije sve majstor paradoksalne karakterizacije, razapete između najprivatnijeg i najjavnijeg, najpovjerljivijeg i svima zajedničkog. Vjerujemo mu i kad igra skeptičku inteligenciju Ranka Marinkovića, bolje rečeno Don Zaneova podbadalačkog, gotovo bih rekla vjerolomnog uma, kao i onda kad mijenja obrazine u Stilskim vježbama (1968-2020), ismijavajući ideju jedinstvenog gledišta. S Kvrgićem nikada nismo na pozornici Velikog Narcisa, glumačke dive koja stupa na scenu da bi ispunila još jedan svoj vanity-project, nego smo uvijek u društvu skromnog i predanog istraživača nijansi i potisnutih značenja, profinjenog minijaturista intonacije, opreznog kolekcionara prkosa, malih otpora i neuništivih skepticizama, glumca koji ni u mladosti ni u zreloj dobi nije pristajao biti bilo čija “zastava” ili marioneta. Redatelj Božidar Violić slikovito ga je i točno opisao kao cvrčka i mrava u istoj osobi, ali zanimljivo do koje mjere i glazba Kvrgićevih scenskih evergreena (a Stilskim vježbama u novije se doba pridružila i predstava U posjeti kod gospodina Greena), kao i posvećeni rad na manje popularnim projektima, nikada nisu prestali postavljati pitanja o našoj međusobnoj suodgovornosti, supripadnosti. I možda je zato Kvrgić čitavog svog života tako maestralno igrao starce: nisu li svi ti maratonci u svojim iskusnim krugovima također primjer osoba koje naizgled trebaju tuđu pomoć, ali zapravo je uvijek iznova pružaju, pače i poklanjaju mladim naraštajima?
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti