Pregled bibliografske jedinice broj: 1175525
Svi Matišićevi "Matišići": bitke s fikcijom biografije, tanatografije i polisografije
Svi Matišićevi "Matišići": bitke s fikcijom biografije, tanatografije i polisografije // Dani hvarskog kazališta: Hvarsko kazalište - Prošlost, obnova, budućnost, autorsko i žanrovsko / Senker, Boris ; Ljubić, Lucija, Glunčić-Bužančić, Vinka (ur.).
Zagreb : Split: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Književni krug Split, 2020. str. 412-427
CROSBI ID: 1175525 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Svi Matišićevi "Matišići": bitke s fikcijom
biografije, tanatografije i polisografije
(All of Matišić's "Matišićs": Fiction Struggles of
Biography, Tanathography and Polisography)
Autori
Govedić, Nataša
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Dani hvarskog kazališta: Hvarsko kazalište - Prošlost, obnova, budućnost, autorsko i žanrovsko
Urednik/ci
Senker, Boris ; Ljubić, Lucija, Glunčić-Bužančić, Vinka
Izdavač
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Književni krug Split
Grad
Zagreb : Split
Godina
2020
Raspon stranica
412-427
ISBN
978-953-163-503-5
Ključne riječi
Mate Matišić, fikcija, projekcija, psihoza, autobiografija, biografija, polisografija
(Mate Matišić, fiction, projection, psychosis, autobiography, biography, polisography)
Sažetak
U svjetlo suvremenog istraživanja nužne autofikcionalnosti svake fikcije, studija se bavi „konstrukcijom autora“ unutar Matišićeva dramskog ciklusa Moji tužni monstrumi (2019), napisanog kao nastavak drame Ljudi od voska (2016), u oba slučaja predstavljajući publici kao središnjeg protagonista „Matu, dramskog pisca i glazbenika“, čija se biografija nastavlja na lik „Viktora, dramskog pisca i scenarista“ iz drame Ljudi od voska. Izvjesno je da je riječ o dva dramska ciklusa koji međusobno dijalogiziraju preko lika koji je namjerno rastavljen na dva imena i dva konteksta, namjerice formalno aludirajući na autora svih navedenih tekstova, Matu Matišića, nesumnjivo dramskog pisca, glazbenika i scenarista. Pri tome je hrvatska javnost nakon premijere Ljudi od voska dokumentarno raspravljala je li u pitanju fikcija ili fakcija, odnosno je li Viktor (lik) u stvari Mate (osoba), odnosno je li Mate (pisac i skrbnik) u stvari Viktor (pisac i skrbnik), dakle igra identifikacije preselila se iz užeg prostora teatra u širi prostor medijske estrade, s vrlo malo svijesti o tome da autor svih ovih tekstova višestruko zafrkava javnost na temu duboke i povijesno stalne, književnoteorijski stabilne ambivalentnosti granice lik/lice. Raslojavanje polemički napisanog „autobiografskog“ lika dodatno se nastavlja u ciklusu Moji tužni monstrumi, jer svi Matišićevi „Matišići“ shvaćaju da drugi o njima znaju više od njih samih, bilo zato što su ih pročitali u tekstu ili pogledali na pozornici – ili zato što imaju osobnu fikciju o fikcijama drugih osoba. Nastavak drame Ljudi od voska tako donosi izvanredno kompleksnu dramsko/filozofsku studiju o „reprodukcijskim pravima“ autorovog autorstva, autorove smrti i autorove šire zajednice, kao i studiju o manipulaciji svakom psihografijom, u kojoj ostaje vrlo malo mjesta „autobiografiji“.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti