Pregled bibliografske jedinice broj: 1175386
Kako čitaju hrvatski četvrtaši sa i bez poremećaja čitanja: brzina, točnost i kvalitativna analiza pogrešaka
Kako čitaju hrvatski četvrtaši sa i bez poremećaja čitanja: brzina, točnost i kvalitativna analiza pogrešaka // Dijete i jezik danas - Čitanje u suvremenom okruženju
Osijek, Hrvatska, 2021. str. ----- (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1175386 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kako čitaju hrvatski četvrtaši sa i bez poremećaja
čitanja: brzina, točnost i kvalitativna analiza
pogrešaka
(How Croatian Fourth Graders with and without reading
disorder read: speed, accuracy and qualitative
analysis of errors)
Autori
Kelić, Maja ; Ružić, Valentina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Dijete i jezik danas - Čitanje u suvremenom okruženju
/ - , 2021, -----
Skup
Dijete i jezik - Čitanje u suvremenom okruženju
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 16.09.2021. - 18.09.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
poremećaj čitanja, površinska ortografija, čitanje riječi, čitanje pseudoriječi, analiza pogrešaka
(reading disorder, transparent orthography, reading words, reading pseudowords, analysis of errors)
Sažetak
S obzirom na to da razvoj čitanja ovisi o ortografiji jezika koji se čita, rezultati istraživanja drugih jezika (osobito engleskoga) tek su djelomično primjenjivi na hrvatski jezik. Pretpostavlja se da u jezicima površinske ortografije, među kojima je i hrvatski, djeca brže i lakše ovladavaju točnošću čitanja. Razlike između urednih čitatelja i čitatelja s poremećajem čitanja u ovakvim se jezicima primjećuju u brzini čitanja pa se čitanje kod poremećaja čitanja opisuje kao netečno i sporo, ali ne nužno i netočno. Također, pretpostavlja se da dosljednost ortografije smanjuje nesrazmjer u brzini i točnosti čitanja pseudoriječi u odnosu na iste varijable u čitanju riječi. Prema saznanjima autora, ove pretpostavke u hrvatskome do sada nisu ispitivane. Cilj je ovoga rada usporediti brzinu i točnost čitanja riječi i pseudoriječi kod učenika četvrtoga razreda s poremećajem čitanja i njihovih vršnjaka urednih čitatelja, te kvalitativno analizirati pogreške u obje skupine sudionika. Istraživanje je uključivalo 25 čitatelja s disleksijom (M dobi 10, 42) te 52 uredna čitatelja (M dobi 10, 51) s približno 3 ; 6 godina sustavne poduke u čitanju. Za potrebe ovog istraživanja razvijene su lista riječi i lista pseudoriječi, na temelju leksičkih i fonoloških odrednica koje su dobivene analizom korpusa hrvatskoga jezika. Podaci o točnosti i brzini čitanja ovih lista omogućuju kvantitativnu analizu broja učinjenih pogrešaka i brzine čitanja. Također, omogućuju kvalitativnu analizu pogrešaka na leksičkoj razini - u odnosu na čestotnost riječi, te fonološkoj razini - u odnosu na fonološku složenost i preferabilnost ciljnoga sloga (u odnosu na mjeru Net Auditory Distance - NAD). Rezultati su pokazali da su uredni čitatelji statistički značajno i brži i točniji u čitanju obje vrste materijala, tj. i liste riječi i liste pseudoriječi. Kvalitativna analiza pogrešaka u pojedinoj skupini omogućuje detaljnije spoznaje o tome kako se reprezentira poremećaj čitanja kod djece u hrvatskome jeziku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Logopedija, Interdisciplinarne društvene znanosti