Pregled bibliografske jedinice broj: 1174905
"Od suvremene književne čitanke traži se da bude narodna" srednjoškolska nastava književnosti od Vodnika do Ujevića
"Od suvremene književne čitanke traži se da bude narodna" srednjoškolska nastava književnosti od Vodnika do Ujevića // Znanstveni skup Dani Mate Ujevića 2021, knjižica sažetaka / Jović, Marija ; Gudelj, Krešimira ; Lasić, Josip (ur.).
Imotski: Imotski, 2021. str. 11-11 (plenarno, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1174905 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
"Od suvremene književne čitanke traži se da bude
narodna" srednjoškolska nastava književnosti od
Vodnika do Ujevića
(Croatian high school literature textbooks from
Vodnik to Ujević)
Autori
Ćavar, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Znanstveni skup Dani Mate Ujevića 2021, knjižica sažetaka
/ Jović, Marija ; Gudelj, Krešimira ; Lasić, Josip - Imotski : Imotski, 2021, 11-11
Skup
Dani Mate Ujevića 2022
Mjesto i datum
Imotski, Hrvatska, 16.07.2021. - 17.07.2021
Vrsta sudjelovanja
Plenarno
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
nastava književnosti ; metodički pristup ; čitanke i udžbenici ; Mate Ujević
(literature teaching ; methodical approach ; readers and textbooks ; Mate Ujević)
Sažetak
„Od suvremene književne čitanke traži se, da bude narodna“ – književnost u srednjoškolskoj nastavi od Vodnika do Ujevića Poznato je da je Mate Ujević, uz leksikografski, publicistički, književni, znanstveni i nastavni rad, sastavio početkom četrdesetih godina 20. stoljeća i nekoliko čitanki za srednjoškolsku nastavu Hrvatskoga jezika. Riječ je o ukupno četiri naslova koja su do 1944. objavljena u nekoliko izdanja, ali i s nekim preinakama. Godine 1941. Ujević objavljuje Prve brazde: hrvatsku čitanku za 1. i 2. razred srednjih škola, Sjetvu: hrvatsku čitanku za 3. i 4. razred srednjih škola te čitanku za više razrede srednjih škola pod naslovom Plodovi uma i srca. Prve je dvije čitanke Ujević izradio u suradnji s Vjekoslavom Štefanićem i Pavlom Tijanom, a Plodove uma i srca, kako sam navodi u predgovoru čitanke, uz pomoć Mihovila Kombola i Antuna Barca, ali i niza srednjoškolskih nastavnika i književnika poput Ivana Gorana Kovačića, Ljubomira Marakovića, Vinka Nikolića i drugih. Godine 1943. Ujević samostalno potpisuje udžbenike Knjiga radosti: hrvatska čitanka za 3. razred srednjih škola i Sjetva: hrvatska čitanka za 4. razred srednjih škola, a sljedeće godine izlazi i prerađeno izdanje Plodova uma i srca. Iako se o Ujevićevim čitankama u literaturu govori i kao o školskim priručnicima koji predstavljaju „domet naše školsko-priručničke literature, i svojom koncepcijom i realizacijom“ (Jelčić 1992: 75), razmjerno je malo radova koji se tim čitankama bave, osobito onih radova u kojima se one sagledavaju iz metodičke perspektive. U izlaganju će stoga težište biti upravo na metodičkom aspektu Ujevićevih priručnika, a pod tim se ponajprije misli na koncepciju čitanki koja će se sagledati u suodnosu s važnijim hrvatskim čitankama koje su im prethodile. Prva izdanja Ujevićevih čitanki za niže razrede srednjih škola promatrat će se u suodnosu s čitankama koje su 1929. sastavili sastavili Vladimir Nazor i Antun Barac, a Plodovi srca i uma analizirat će se u suodnosu s nekoliko hrvatskih srednjoškolskih priručnika za nastavu književnosti, što su se u višim razredima srednjih škola upotrebljavali do potkraj tridesetih godina 20. stoljeća. Riječ je o priručnicima Branka Drechslera (Vodnika) Pregled hrvatsko-srpske književnosti u ogledima za više razrede srednjih škola (1916) te Radoslava Franje Poljanca Historija stare i srednje jugoslovenske književnosti s pregledom narodne književnosti za više razrede srednjih škola (1937, drugo izdanje).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija