Pregled bibliografske jedinice broj: 1174082
Fonološka svjesnost djece školskih obveznika
Fonološka svjesnost djece školskih obveznika // Knjiga sažetaka - ERFUSs 2021. / Ratković, Lucija ; Marinović, Laura (ur.).
Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2021. str. 42-42 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1174082 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Fonološka svjesnost djece školskih obveznika
(Phonological Awareness of Children Enrolling in
Primary School)
Autori
Jozipović, Marija ; Adašević, Andrea ; Frklić, Matea ; Ilinović, Mateja ; Rosković, Valentina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Knjiga sažetaka - ERFUSs 2021.
/ Ratković, Lucija ; Marinović, Laura - Zagreb : Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2021, 42-42
ISBN
978-953-8321-04-7
Skup
4. Međunarodni kongres studenata Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 23.04.2021. - 25.04.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
fonološka svjesnost ; socioekonomski status ; predškolski odgoj i obrazovanje ; spol
(phonological awareness ; socioeconomic status ; preschool education ; gender)
Sažetak
Socioekonomski status (SES) definiran je trenutnim financijskim primanjima obitelji, razinom obrazovanja roditelja, njihovim zanimanjem i statusom koji se veže uz pojedina zanimanja te uvjetima stanovanja. Fonološka svjesnost odnosi se na prepoznavanje, stvaranje i baratanje cjelinama manjim od riječi. Važnost je fonološke svjesnosti za usvajanje čitanja i pisanja neosporna što potkrepljuju najzastupljenije pretpostavke o fonološkom nedostatku kao uzroku disleksije. Dosadašnja istraživanja pokazuju da djeca koja dolaze iz obitelji višeg SES-a imaju bolje razvijene fonološke vještine te da djeca uključena u sustav predškolskog odgoja i obrazovanja (vrtić) pokazuju prednosti u jezičnim sposobnostima nad djecom koja pohađaju samo obavezni predškolski program (tzv. mala škola). Također, mnoga su se istraživanja bavila djelovanjem spola na djetetov jezično-govorni razvoj, uzevši u obzir spolne razlike u strukturi mozga te spolne razlike u komunikaciji roditelja s djetetom, ali su rezultati tih istraživanja neujednačeni. Cilj je ovog istraživanja bio ispitati fonološku svjesnost djece školskih obveznika polazeći od pretpostavke da će bolje rezultate postizati djeca koja su pohađala vrtić i djeca roditelja višeg socioekonomskog statusa te da će djevojčice u zadacima biti uspješnije od dječaka. Istraživanje je provedeno uz pomoć upitnika za roditelje te zadataka za ispitivanje fonološke svjesnosti koji su osmišljeni za potrebe ovog istraživanja. Prigodni uzorak ispitanika činilo je 61 dijete (28 Ž i 33 M) pri upisu u četiri osnovne škole u Zagrebu. Statistička je obrada podataka napravljena u programu IBM SPSS Statistics. Rezultati su pokazali da djeca uključena u sustav predškolskog odgoja i obrazovanja postižu bolje rezultate na zadacima fonološke svjesnosti dok razlike s obzirom na SES i spol nisu pronađene. Međutim, s obzirom na mali uzorak i ograničenja studentskog rada, potreban je oprez u generalizaciji rezultata. Ipak, čini se kako je važno pružiti dodatnu obrazovnu potporu djeci koja u školski sustav ulaze samo iz obaveznog predškolskog programa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija