Pregled bibliografske jedinice broj: 1173755
Pejzaž Ivana Tišova iz Muzeja likovnih umjetnosti u Osijeku u svjetlu recentnih istraživanja
Pejzaž Ivana Tišova iz Muzeja likovnih umjetnosti u Osijeku u svjetlu recentnih istraživanja // Slikar Ivan Tišov, zbornik radova / Aračić, Pero ; Damjanović, Dragan (ur.).
Zagreb : Đakovo: Zavod za znanstveni rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Đakovu, 2021. str. 207-223 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1173755 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pejzaž Ivana Tišova iz Muzeja likovnih umjetnosti u
Osijeku u svjetlu recentnih istraživanja
(Landscape by Ivan Tišov from the Museum of Visual
Arts in Osijek in the Light of Recent Research)
Autori
Zec, Daniel
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Slikar Ivan Tišov, zbornik radova
/ Aračić, Pero ; Damjanović, Dragan - Zagreb : Đakovo : Zavod za znanstveni rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Đakovu, 2021, 207-223
ISBN
978-953-347-411-3
Skup
Znanstveni skup u sklopu Programa obilježavanja 150 godina od rođenja slikara Ivana Tišova: Slikar Ivan Tišov, život i djelo
Mjesto i datum
Đakovo, Hrvatska, 16.10.2020
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Ivan Tišov, obitelj Gaj, slikarstvo, pejzaž, restauracija
(Ivan Tišov, Gaj family, painting, landscape, reestauration)
Sažetak
U radu se iznose rezultati recentnih istraživanja slike Pejzaž Ivana Tišova iz fundusa Muzeja likovnih umjetnosti, ulja na platnu velikih dimenzija na kojemu su pri konzervatorskim i restauratorskim radovima otkriveni do sada posve nepoznati dijelovi kompozicije koji su bili prekriveni preslikom. Izvorni, novootkriveni oslik uključuje žensku figuru u prednjem planu i automobil u pozadini na lijevoj strani kompozicije, a na desnoj antički stup s kapitelom. Razlozi zbog kojih se posumnjalo na postojanje preslika te krenulo u otvaranje originalnog oslika jesu sljedeći: pri zaštiti lica slike došlo je do mjestimičnog odvajanja preslika od oslika. K tomu, bojeni sloj oslika bio je vidljiv ispod preslika i prije restauratorske intervencije (stup na desnom dijelu kompozicije). Nakon podizanja sloja preslika ispostavilo se da je riječ o osliku koji je vrlo jasno slikarski izveden. Način miješanja boje pri slikanju preslika razlikovao se (preslik sadržava više crne boje), a slikarska obrada preslikanih površina odstupala je od načina slikanja dijelova koji nisu preslikani. Osim toga, i sam potpis u desnom donjem kutu kompozicije bio je »uokviren« preslikom. Nakon što je potvrđena autentičnost oslika, odlučeno je da se ukloni neadekvatan preslik i prezentira izvorni izgled umjetnikova djela. Restauratorski su radovi izvedeni u radionici Hrvatskog restauratorskog zavoda, Restauratorskog odjela u Osijeku, te su još uvijek u tijeku. Razlog zbog kojeg je načinjen preslik i vrijeme njegova nastanka nisu poznati, niti je poznat autor preslika. Lošija kvaliteta preslika upućuje na to da ga nije radio sam Ivan Tišov, iako se to ne može tvrditi s potpunom sigurnošću. Ovom slikom Tišov odstupa od karakterističnih tema svojih velikih kompozicija koje uključuju mitološke alegorijske scene pod utjecajem simbolizma ili folklorističke idile situirane u pejzažu. Široko slikani, otvoreni pejzaž zapravo čini raskošnu scenografiju za glavni motiv – prikaz suvremene scene piknika. Glavni protagonist te scene jest žena sa šeširom, suncobranom i monoklom, koja podsjeća na Tišovljeve portrete žena – ponaj- više na njegov Portret Ane Gaj iz 1907. godine. Sporedni detalj automobila u pozadini, koji se pojavljuje kao suvremeni statusni simbol društvene klase, sam je po sebi vrlo rijedak, među najranijim je prikazima automobila u našem slikarstvu, a u slikarstvu Ivana Tišova je jedinstven. Slika se može okvirno datirati između 1907. i 1928. godine.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti