Pregled bibliografske jedinice broj: 1173598
Ekspertni sustav za podučavanje japanskog slikovnog pisma kanji
Ekspertni sustav za podučavanje japanskog slikovnog pisma kanji, 2022., doktorska disertacija, Filozofski fakultet / Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti, Zagreb doi:10.17234/diss.2022.203365
CROSBI ID: 1173598 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ekspertni sustav za podučavanje japanskog slikovnog
pisma kanji
(Expert system for teaching Japanese ideographic
kanji characters)
Autori
Librenjak, Sara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet / Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti
Mjesto
Zagreb
Datum
21.01
Godina
2022
Stranica
254
Mentor
Kocijan, Kristina
Ključne riječi
ekspertni sustav ; sustavi temeljeni na pravilima ; kanji ; slikovno pismo ; japanski jezik ; redoslijed učenja ; trošak učenja ; primjena ekspertnog sustava u obrazovanju
(expert system ; rule-based systems ; kanji ; logographic characters ; Japanese language ; learning order ; learning cost ; application of expert systems in education)
Sažetak
Ova doktorska radnja predstavila je model ekspertnog sustava za optimizaciju redoslijeda podučavanja ili učenja japanskog slikovnog pisma kanji. Ekspertni sustav je sustav baziran na pravilima koji kroz niz pravila i bazu stručnog znanja pomaže krajnjem korisniku u donošenju odluke i pripada u područje umjetne inteligencije. U ovom radu smo predstavili dizajn modela ekspertnog sustava u kojem korisnik unosi parametre vezane za učenje kanji znakova, i kao izlaz dobiva popis znakova primjeren za te parametre. Ulazni parametri su, između ostalog: korišteni udžbenici, broj znakova koje ciljamo, stupanj učenja, stupanj standardiziranog ispita, posebni slučajevi i izostavljeni znakovi. Oni znakovi koji se češće pojavljuju su korisniji da naučiti ranije, jer pokrivaju veći dio teksta i slijede Zipfov zakon. Također, znakovi koji su sastavljeni od kompleksnijih dijelova su teži za zapamtiti nego sami dijelovi. Zato se koriste dva principa optimizacije. Prvo, sustav uzima u obzir princip da dio znaka treba doći prije cjeline kako bi se znak lakše razumio i za to koristi algoritam za topološko sortiranje. Uz to, uzima u obzir učestalost znakova u različitim korpusima, kao što su književni, novinski, Wikipedija i Twitter, kako bi izračunao relativne težine znakova. U radnji smo predstavili nekoliko izlaza sustava, i jedan od njih evaluirali kroz dvosemestralno korištenje na kolegiju u sklopu studija japanskog jezika. Studenti (N = 43) koji su slušali i polagali kolegij u oba semestra su sudjelovali u evaluaciji i ocijenili ovaj redoslijed boljim od redoslijeda u udžbeniku japanskog jezika (3, 023 od 5 u odnosu na 4, 027 od 5 ; 72 % ispitanika je slaže ili izrazito slaže da im je redoslijed poboljšao učenje), općenito izrazili zadovoljstvo s ovim načinom učenja (4, 476 od 5) i u velikom broju uspješno položili kolegij (77, 5 % je završilo oba semestra s ocjenom 4 ili 5 ; 60% s ocjenom 5). Kroz ovaj model sustava i eksperiment s njegovim rezultatom utvrdili smo da ekspertni sustav ima svoju primjenu i u obrazovanju, odnosno dizajnu kurikuluma i planiranju nastave. Smatramo da primjena ekspertnog sustava u području podučavanja kanji znakova može pomoći profesorima i učenicima da bolje i lakše organiziraju i isplaniraju učenje, i brže postignu željene rezultate.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
EK-ESF-HR.3.2.01.-0040 - Algoritmi pamćenja i njihova primjena u učenju azijskih jezika (MemAzija) (Kocijan, Kristina, EK - HR.3.2.01) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Kristina Kocijan
(mentor)