Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1172928

Glazba kao aide-mémoire programa nematerijalne kulturne baštine: pitanja reprezentacije, vlasništva, održivosti i espertize


Ceribašić, Naila
Glazba kao aide-mémoire programa nematerijalne kulturne baštine: pitanja reprezentacije, vlasništva, održivosti i espertize // Međunarodni naučni skup “Savremena srpska folkloristika 11” / International Scientific Conference “Contemporary Serbian Folkloristics 11”, 1–3. 10. 2021. Tršić : Knjiga apstrakata i program skupa / Book of abstracts and conference programme / Đorđević Belić, Smiljana ; Lajić Mihajlović, Danka ; Sikimić, Biljana (ur.).
Beograd : Tršić: Udruženje folklorista Srbije et al., 2021. str. 62-64 (plenarno, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1172928 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Glazba kao aide-mémoire programa nematerijalne kulturne baštine: pitanja reprezentacije, vlasništva, održivosti i espertize
(Music as aide-mémoire of the programme of intangible cultural heritage: The issue of representation, ownership, sustainability and expertise)

Autori
Ceribašić, Naila

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Međunarodni naučni skup “Savremena srpska folkloristika 11” / International Scientific Conference “Contemporary Serbian Folkloristics 11”, 1–3. 10. 2021. Tršić : Knjiga apstrakata i program skupa / Book of abstracts and conference programme / Đorđević Belić, Smiljana ; Lajić Mihajlović, Danka ; Sikimić, Biljana - Beograd : Tršić : Udruženje folklorista Srbije et al., 2021, 62-64

ISBN
978-86-7301-162-2

Skup
12. međunarodni naučni skup Savremena srpska folkloristika 12

Mjesto i datum
Tršić, Srbija, 01.10.2021. - 03.10.2021

Vrsta sudjelovanja
Plenarno

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
glazba ; program nematerijalne kulturne baštine ; reprezentacija ; vlasništvo ; održivost ; ekspertiza
(music ; programme of intangible cultural heritage ; representation ; ownership ; sustainability ; expertise)

Sažetak
UNESCO-va Konvencija o očuvanju nematerijalne kulturne baštine (NKB) identificira pet različitih domena baštine. Glazba primarno pripada domeni izvedbenih umjetnosti, no utkana i u preostale, naročito usmene tradicije i izričaje te društvene prakse, rituale i svečana događanja. Ni u UNESCO- vim promišljanjima, kao ni u literaturi o UNESCO- vom programu NKB, domene nisu dodatno razrađene, a kamoli teoretizirane, sukladno načelu o jednakopravnosti i bogatoj kulturnoj raznolikosti baština. Različite su domene tek jedan od formalno-tehničkih kriterija za razvrstavanje i lakše snalaženje u eksponencijalno rastućim popisima i bazama baštine. Ovaj prilog oponira takvom poravnavajućem i simplificirajućem pristupu. Upravo i radi ostvarivanja ciljeva Konvencije (očuvanje baštine, poštovanje prema zajednicama nositelja, osviještenost o važnosti baštine, međunarodna suradnja i pomoć), korisno je razumjeti različite prirode, povijesti i društvene dinamike, uključujući i politike i prakse očuvanja ove ili one UNESCO-ve “domene” ili “subdomene” kako unutar tako i neovisno o UNESCO-vu programu. To se naročito odnosi na glazbene tradicije koje, zahvaljujući zasićenim svojim povijesnim i suvremenim ispoljavanjima u društvenoj sredini, uključujući i prakse očuvanja (pri čemu “očuvanje” stoji kao krovni pojam za interveniranje u rasponu od petrificiranja do mnogovrsnih preoblikovanja), predstavljaju svojevrsni aide-mémoire za UNESCO-v program u cjelini, tj. svojevrsnu zbirku naučenih lekcija, akumuliranih iskustava, zapažanja i preporuka za program u cjelini. Jedno od poglavlja naučenih lekcija tiče se usidrenosti glazbe u društvenom životu: njezine reprezentacije i njezine reprezentativnosti. Obuhvaća pitanja iskustva glazbe u živoj izvedbi i putem snimke, uvriježeno korištenje glazbe kao polja društvenih identifikacija i samoidentifikacija i prije i mimo UNESCO-va baštinskog programa (npr. guslarska epika u Srbiji, fado u Portugalu, itd.) te kapacitet glazbe da supstancijalno pridonese ljudskom rastu, kako ga naziva David Hesmondhalgh, što sve glazbu izdvaja kao aide-mémoire za program NKB u cjelini. Što se tiče vlasništva i autoriteta nad baštinom, on je u UNESCO-vu programu nedvosmisleno pripisan zajednicama nositelja i praktičara, odnosno definiran odozdo prema gore. Jednako tako, autoritet i aktivnost samih zajednica baštinika, samorazumljivo, definirajući je faktor za održivost baštine. Međutim, konkretizacije tih načela predmetom su trajnih, nerijetko i žučnih diskusija od lokalnih do međunarodnih razina UNESCO-va programa. Glazbene tradicije u tome mogu poslužiti kao putokaz jer su duboko i dugovječno već predmetom različitih modusa očuvanja (npr. tzv. izvorni i koreografirani folklor te etnoglazbena scena u postjugoslavenskim zemljama), jednako kao i predmetom prisvajanja, privatizacije, profesionalizacije i komercijalizacije. Znanstvena istraživanja posvećena spomenutim modusima očuvanja i prisvajanja glazbe te mjestu zajednica baštinika u njima ili pak usuprot njima, uključujući i primjere koji bi se, rječnikom UNESCO-a, mogli smjestili u “dobre prakse”, jedva da imaju ikakva odjeka u promišljanjima koja se razvijaju ruku pod ruku s razvojem UNESCO-va programa. Stručnoj je ekspertizi u cjelini oduzeta riječ kako bi se otvorio prostor za same nositelje i praktičare ove ili one baštine, no u realnosti prakse došlo je tek do dodatnog ojačavanja glasa političara i administratora uključenih u program NKB. Moglo bi se ustvrditi da stručnjaci čine zadnju liniju obrane od simulakruma očuvanja baštine. Zahvaljujući posebnom mjestu glazbenih naučenih lekcija i iz njih izvedenih preporuka, kako sam prethodno naznačila, te svojeg danas već rutinskog povezivanja istraživačkog i primijenjenog rada u tijesnoj suradnji s nositeljima tradicije, etnomuzikolozi su napose pozvani da se angažiraju u oživotvorenju očuvanja iz perspektive i za dobrobit nositelja i praktičara baštine. Primjeri kojima ću poduprijeti svoje izlaganje ishode iz mojih iskustava sudjelovanja u radu stručnog povjerenstva za NKB pri hrvatskom Ministarstvu kulture i medija, u stručnom tijelu za evaulaciju prijedloga za upis na međunarodne liste NKB i u radu nevladinih organizacija akreditiranih pri UNESCO-voj Konvenciji.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Etnologija i antropologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb

Profili:

Avatar Url Naila Ceribašić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Ceribašić, Naila
Glazba kao aide-mémoire programa nematerijalne kulturne baštine: pitanja reprezentacije, vlasništva, održivosti i espertize // Međunarodni naučni skup “Savremena srpska folkloristika 11” / International Scientific Conference “Contemporary Serbian Folkloristics 11”, 1–3. 10. 2021. Tršić : Knjiga apstrakata i program skupa / Book of abstracts and conference programme / Đorđević Belić, Smiljana ; Lajić Mihajlović, Danka ; Sikimić, Biljana (ur.).
Beograd : Tršić: Udruženje folklorista Srbije et al., 2021. str. 62-64 (plenarno, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Ceribašić, N. (2021) Glazba kao aide-mémoire programa nematerijalne kulturne baštine: pitanja reprezentacije, vlasništva, održivosti i espertize. U: Đorđević Belić, S., Lajić Mihajlović, D. & Sikimić, B. (ur.)Međunarodni naučni skup “Savremena srpska folkloristika 11” / International Scientific Conference “Contemporary Serbian Folkloristics 11”, 1–3. 10. 2021. Tršić : Knjiga apstrakata i program skupa / Book of abstracts and conference programme.
@article{article, author = {Ceriba\v{s}i\'{c}, Naila}, year = {2021}, pages = {62-64}, keywords = {glazba, program nematerijalne kulturne ba\v{s}tine, reprezentacija, vlasni\v{s}tvo, odr\v{z}ivost, ekspertiza}, isbn = {978-86-7301-162-2}, title = {Glazba kao aide-m\'{e}moire programa nematerijalne kulturne ba\v{s}tine: pitanja reprezentacije, vlasni\v{s}tva, odr\v{z}ivosti i espertize}, keyword = {glazba, program nematerijalne kulturne ba\v{s}tine, reprezentacija, vlasni\v{s}tvo, odr\v{z}ivost, ekspertiza}, publisher = {Udru\v{z}enje folklorista Srbije et al.}, publisherplace = {Tr\v{s}i\'{c}, Srbija} }
@article{article, author = {Ceriba\v{s}i\'{c}, Naila}, year = {2021}, pages = {62-64}, keywords = {music, programme of intangible cultural heritage, representation, ownership, sustainability, expertise}, isbn = {978-86-7301-162-2}, title = {Music as aide-m\'{e}moire of the programme of intangible cultural heritage: The issue of representation, ownership, sustainability and expertise}, keyword = {music, programme of intangible cultural heritage, representation, ownership, sustainability, expertise}, publisher = {Udru\v{z}enje folklorista Srbije et al.}, publisherplace = {Tr\v{s}i\'{c}, Srbija} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font