Pregled bibliografske jedinice broj: 1172771
Duhovna glazba Ferde Wiesnera Livadića s osobitom osvrtom na skladateljevu vokalnu (duhovnu) liriku
Duhovna glazba Ferde Wiesnera Livadića s osobitom osvrtom na skladateljevu vokalnu (duhovnu) liriku // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 30 (1999), 2; 161-211 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1172771 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Duhovna glazba Ferde Wiesnera Livadića s osobitom
osvrtom na skladateljevu vokalnu (duhovnu) liriku
(Sacral music by Ferdo Wiesner Livadić with
particular insight into his vocal (sacral) lyrics)
Autori
Palić-Jelavić, Rozina
Izvornik
Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik (0587-5455) 30
(1999), 2;
161-211
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Ferdo Wiesner Livadić, sakralna glazba, duhovna lirika, rani romantizam, romantički klasicizam, glazba 19. stoljeća
(Ferdo Wiesner Livadić, sacred music, sacral lyrics, early romanticism, romantic classicism, 19th century music)
Sažetak
U bogatom stvaralačkom opusu hrvatskoga skladatelja Ferde Wiesnera Livadića (1799.-1879.) istaknuto mjesto zauzima vokalna, napose solistička glazba. Livadićev senzibilitet liričara i majstora male forme višestruko se i znakovito odrazio i na području crkvene glazbe kojoj je - iako nije bila u središtu zanimanja onodobnih hrvatskih skladatelja - sam dao značajan doprinos, stvorivši tridesetak skladbi namijenjenih različitom sastavu. Uz jedinu sačuvanu kratku orguljsku skladbu ("Andante pro Ecclesia"), duhovni opus odnosi se većinom na popijevke: solističke crkvene arije, dvopjeve, češće tropjeve, poneke četveropjeve, rijetko zborove, a uključuje i dvije sačuvane (od tri nominalno poznate) mise. Jedna od njih, Missa in C, zacijelo najuspjelije, a svakako najsloženije Livadićevo duhovno djelo, znano u stručnim krugovima i među poznavateljima Livadćeve glazbe, bilo je gotovo jedinom potvrdom skladateljeva sakralnog opusa koji krije opsegom male, ali vrijedne skladbe. Ta djela, međutim, u relativnoj raznolikosti ugođaja i sadržaja tekstnih predložaka što ih skladatelj uglazbljuje na hrvatskom, latinskom i njemačkom jeziku - koliko to dopušta usko profilirana religijska tematika - očituju neujednačenu umjetničku razinu. Naime, nasuprot pretežito jednoglasnim i dvoglasnim popijevkama prigodnog karaktera na hrvatskom jeziku, zanimljiviji dio opusa čine skladbe s latinskim tekstom ("Bonum est confiteri", "In Te Domine", "Tota pulchra es", "Jesu dulcis memoria", "O cunctarum feminarum", "Coelestis urbs Jerusalem", "Salve Sanctae Stanislae", Missa in C"). Potaknute pjesničkom prozom psalama, himni i antifona, u rasponu od solističkih arija do četveropjeva i jedne mise, svojom raznolikom formalnom, bogatijom glazbenom i vrijednom tekstnom komponentom otkrivaju vješto usvojene postupke onodobnog solističkog vokalnog izričaja: s jasnim znacima naglašene melodičnosti kao vodećeg iskaza skladateljeve inspiracije, ukazuju na uzore i uporišta u klasicističko- romantičkoj tradiciji, pa tako i na Livadićevu pripadnost krugu "malih" srednjoeuropskih autora.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti
Napomena
Kategorizacija rada: izvorni znanstveni rad
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Rozina Palić-Jelavić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- RILM
- Bibliographie des Musikschrifttums
- The Music Index (MI, U.S.A.)