Pregled bibliografske jedinice broj: 1172742
Johann Petrus Jakob Haibel i njegovo stvaralaštvo na području mise
Johann Petrus Jakob Haibel i njegovo stvaralaštvo na području mise // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 34 (2003), 1-2; 21-55 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1172742 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Johann Petrus Jakob Haibel i njegovo stvaralaštvo na
području mise
(Johann Petrus Jakob Haibel and his masses)
Autori
Palić-Jelavić, Rozina
Izvornik
Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik (0587-5455) 34
(2003), 1-2;
21-55
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Johann Petrus Jakob (Jacob) Haibel (Heibel), misa, klasicizam, rani romantizam (romantički klasicizam)
(Johann Petrus Jakob (Jacob) Haibel (Heibel), mass, classicism, early romanticism (romantic classicism))
Sažetak
Austrijski glazbenik i suvremenik poznatijega svojega zemljaka Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johann Jacob (Jakob) Petrus Haibel (Heibel) (Graz, 20. srpnja 1762. - Đakovo, 24. ožujka 1826.) bio je na svojevrstan način povezan s velikim skladateljem. Naime, osim činjenice o njihovu poznanstvu i suradnji za Haibelova boravka u domovini (Austriji) gdje su obojica (Mozart skladanjem, a Haibel uz to i reproduktivnom aktivnošću) pridonosili zajedničkim projektima u trupi Emanuela Schikanedera, Haibel je - doduše 15-ak godina nakon Mozartove smrti - postao i njegovim šurjakom, oženivši se glumicom i pjevačicom Marijom Sofijom Weber, inače sestrom Mozartove udovice Konstanze. S druge pak strane, kad je o značenju njegova cjelokupnoga glazbeničkog djelovanja riječ, Haibela valja povezati i s hrvatskom umjetničkom glazbenom baštinom, u kojoj je poput mnogih drugih autora stranoga podrijetla djelujućih na hrvatskom tlu, svojim stvaralačkim prinosima već odavna (p)ostao njezinim sastavnim dijelom. Iako za razdoblje od Haibelova dolaska u Đakovo sve do njegove smrti (1806.-1826.) u kojem je skladatelj pisao uglavnom crkvenu glazbu, ima zapravo vrlo malo posrednih podataka, njegovo se stvaralaštvo na području sakralne glazbe može spoznati samo na temelju skladateljevih u autografu sačuvanih (u cijelosti i/ili dijelom nepotpunih) 16 misa, a ne i na temelju zacijelo mnogobrojnih kraćih crkvenih skladbi što su ih u više navrata spominjali njegovi kroničari. Unutar hrvatske glazbene baštine Haibelove mise predstavljaju neprekinutost višestoljetne tradicije tog oblika (vrste) u Hrvatskoj, očitujući spoj klasicističke jednostavnosti i diskretnog odraza ranoromantičkog lirizma.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Glazbena umjetnost
Napomena
Kategorizacija rada: izvorni znanstveni rad
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Rozina Palić-Jelavić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- RILM
- Bibliographie des Musikschrifttums
- The Music Index (MI, U.S.A.)