Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1172665

Materijalna baza proizvodnje – nekoliko napomena o virtualnosti


Pavlić, Goran
Materijalna baza proizvodnje – nekoliko napomena o virtualnosti // Život umjetnosti, 104 (2019), 126-143 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)


CROSBI ID: 1172665 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Materijalna baza proizvodnje – nekoliko napomena o virtualnosti
(Material Basis for Art Production — A Few Notes on Virtuality)

Autori
Pavlić, Goran

Izvornik
Život umjetnosti (0514-7794) 104 (2019); 126-143

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni

Ključne riječi
postfordizam, kognitivni kapitalizam, klasa, eksploatacija, kreativne industrije
(post-Fordism, cognitive capitalism, class, exploitation, creative industries)

Sažetak
Razlika između „stvarnog”, „autentičnog” života i njegovih pukih prikaza prožimala je filozofski diskurs od samog njegova početka. Debordovo djelo Društvo spektakla obično se kategorizira kao daljnja razrada te teme. Osnovni nesporazum u takvom shvaćanju leži u zanemarivanju Debordove konstitutivne teze: „Spektakl nije skup slikâ, nego društveni odnos između pojedinaca, posredovan slikama.” (§4) U kulturnim perspektivama „stvarna” materijalna dinamika života — odnosi među ljudima— zamjenjuje se tobožnjom razmjenom slika koje nemaju nikakvu autentičnost. Koncept kognitivnog kapitalizma (Vercellone, 2005), sa svojim tezama o suvremenoj dominaciji informacija i znanja u kapitalističkoj reprodukciji, dodatno potvrđuje ovu oprečnost. Prema Dooganovim (2009) temeljito istraženim i empirijski zasnovanim uvidima, našim svijetom i dalje uvelike dominira gruba materijalna proizvodnja, što u bitnom osporava temeljne koncepte nove, postfordovske, virtualne, nematerijalne, postradne faze kapitalizma. Na tom tragu Huws (2003, 2014) upozorava na dvojbeni status pojmova fluidni identiteti, odnosno hibridne subjektivnosti, i naglašava pretežnost klasnih i rodnih problema koji i dalje znatno premrežavaju polje rada. Oslanjajući se na Davisove (2013) uvide o nužnosti klasne analize za razumijevanje umjetničkog polja, predstavit ću modalitete u kojima „kreativnost” funkcionira kao neoliberalna floskula. Konkretnije, dat ću pregled načina na koje sustavna eksploatacija, kao suštinska značajka kapitalizma, i dalje strukturira dinamiku umjetničkog polja, osobito područja koja se pomodno nazivaju „kreativne industrije”.

Izvorni jezik
Engleski

Znanstvena područja
Sociologija, Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Akademija dramske umjetnosti, Zagreb

Profili:

Avatar Url Goran Pavlic (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Pavlić, Goran
Materijalna baza proizvodnje – nekoliko napomena o virtualnosti // Život umjetnosti, 104 (2019), 126-143 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
Pavlić, G. (2019) Materijalna baza proizvodnje – nekoliko napomena o virtualnosti. Život umjetnosti, 104, 126-143.
@article{article, author = {Pavli\'{c}, Goran}, year = {2019}, pages = {126-143}, keywords = {postfordizam, kognitivni kapitalizam, klasa, eksploatacija, kreativne industrije}, journal = {\v{Z}ivot umjetnosti}, volume = {104}, issn = {0514-7794}, title = {Materijalna baza proizvodnje – nekoliko napomena o virtualnosti}, keyword = {postfordizam, kognitivni kapitalizam, klasa, eksploatacija, kreativne industrije} }
@article{article, author = {Pavli\'{c}, Goran}, year = {2019}, pages = {126-143}, keywords = {post-Fordism, cognitive capitalism, class, exploitation, creative industries}, journal = {\v{Z}ivot umjetnosti}, volume = {104}, issn = {0514-7794}, title = {Material Basis for Art Production — A Few Notes on Virtuality}, keyword = {post-Fordism, cognitive capitalism, class, exploitation, creative industries} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font