Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1172280

Naiva u kontekstu Udruženja umjetnika Zemlja


Sumpor, Svjetlana
Naiva u kontekstu Udruženja umjetnika Zemlja // Umjetnost i život su jedno: Udruženje umjetnika 'Zemlja' 1929-1935. / Prelog, Petar ; Markotić, Danijela (ur.).
Zagreb: Galerija Klovićevi dvori, 2019. str. 54-65


CROSBI ID: 1172280 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Naiva u kontekstu Udruženja umjetnika Zemlja
(Naive Art in the Context of Zemlja Association of Artists)

Autori
Sumpor, Svjetlana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Umjetnost i život su jedno: Udruženje umjetnika 'Zemlja' 1929-1935.

Urednik/ci
Prelog, Petar ; Markotić, Danijela

Izdavač
Galerija Klovićevi dvori

Grad
Zagreb

Godina
2019

Raspon stranica
54-65

ISBN
978-953-271-124-0

Ključne riječi
naivna umjetnost ; udruženje umjetnika Zemlja ; Ivan Generalić ; Petar Smajić ; Franjo Mraz
(naive art ; Zemlja association of artists ; Ivan Generalić ; Petar Smajić ; Franjo Mraz)

Sažetak
Tekst pojašnjava okolnosti pojave naivne umjetnosti u Hrvatskoj, kao i njezinu povezanost s umjetničkom grupom Zemlja. U okviru „eksperimenta“ Krste Hegedušića, člana i glavnog ideologa umjetničke grupe Zemlja, osnovana je seljačka slikarska škola u Hlebinama 1929. godine te su stasali prvi slikari naive u Hrvatskoj, Ivan Generalić i Franjo Mraz. Godine 1932., u Splitu je otkriven prvi kipar hrvatske naive, Petar Smajić, u likovnom smislu formiran neovisno o zemljaškom umjetničkom programu i ideologiji. Svih troje umjetnika izlagalo je na izložbama Zemlje te se može reći da je, pored konkretnog mentorskog rada sa hlebinskim „seljacima-slikarima“ (kako se u to doba naivne umjetnike nazivalo), Zemlja za hrvatske naivne umjetnike imala i važnu ulogu institucionalne podrške, kao izložbena platforma. Opisujući osobitosti stvaralaštva naivnih umjetnika iz razdoblja djelovanja grupe Zemlja, tekst ističe da Generalićevu „zemljašku“ fazu u likovnom smislu obilježuju plošnost, stilizacija i apstrahiranje detalja te lokalni kolorit. No, iako su u to doba nastala najizrazitije socijalnokritička djela čitava njegova opusa, u tematskom smislu ipak dominiraju motivi iz svakodnevnog seoskog života (npr. kanasi, svinje, krave), kao i tipični podravski krajolik. Tematika Mrazovih slika također uglavnom obuhvaća prikaze običnih seoskih poslova (npr. oranje, košnja, vožnja seoskih kola) i ruralnog krajolika. U njegovom slučaju riječ je o vrlo simplificiranim i prostodušnim prikazima, s krajnje pojednostavljenim, gotovo shematičnim likovima. Teme Smajićevih skulptura uglavnom su intimističkog karaktera (prikazi obitelji, majki s djecom) te inspirirane likovima iz Biblije, kao i domaćim životinjama, a u formalnom smislu karakterizira ih snažan otklon od mimetičnosti i realizma, stiliziranje i apstrahiranje detalja te fokusiranje na ogoljelu formu svedenu na elementarno odnosno na znak. Kako djela Generalića i Mraza uglavnom prikazuju puke činjenice života na selu te nisu nužno i osuda socijalnih prilika, nego tek u kontekstu umjetničke izložbe u gradu dobivaju značenje prikaza bitno drugačijeg miljea, a Smajićevo stvaralaštvo izrazitom fokusiranošću na formu, čak i kad registrira detalje socijalne pripadnosti, predstavlja snažan otklon od tipične zemljaške socijalne angažiranosti, zaključuje se da je uključivanje seljaka-slikara i seljaka- kipara za zemljaše imalo prvenstveno ideološko- aktivističko značenje. Dok je seljacima- umjetnicima bila potrebna podrška socijalno osjetljive grupacije da bi se mogli ostvariti kao umjetnici, Zemlji je bio potreban „eksperiment“ sa seljacima i radnicima da bi potvrdila ispravnost svojih programskih teza. Povezivanje umjetnosti i života Zemlja je ostvarila upravo uključivanjem osoba iz neprivilegiranih društvenih slojeva, odnosno upravo u tom smislu njezino se umjetničko djelovanje aktivistički proteže do intervencije u društveni kontekst, a nije ograničeno samo na socijalno angažirani sadržaj likovnih djela.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Svjetlana Sumpor (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Sumpor, Svjetlana
Naiva u kontekstu Udruženja umjetnika Zemlja // Umjetnost i život su jedno: Udruženje umjetnika 'Zemlja' 1929-1935. / Prelog, Petar ; Markotić, Danijela (ur.).
Zagreb: Galerija Klovićevi dvori, 2019. str. 54-65
Sumpor, S. (2019) Naiva u kontekstu Udruženja umjetnika Zemlja. U: Prelog, P. & Markotić, D. (ur.) Umjetnost i život su jedno: Udruženje umjetnika 'Zemlja' 1929-1935.. Zagreb, Galerija Klovićevi dvori, str. 54-65.
@inbook{inbook, author = {Sumpor, Svjetlana}, year = {2019}, pages = {54-65}, keywords = {naivna umjetnost, udru\v{z}enje umjetnika Zemlja, Ivan Generali\'{c}, Petar Smaji\'{c}, Franjo Mraz}, isbn = {978-953-271-124-0}, title = {Naiva u kontekstu Udru\v{z}enja umjetnika Zemlja}, keyword = {naivna umjetnost, udru\v{z}enje umjetnika Zemlja, Ivan Generali\'{c}, Petar Smaji\'{c}, Franjo Mraz}, publisher = {Galerija Klovi\'{c}evi dvori}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {Sumpor, Svjetlana}, year = {2019}, pages = {54-65}, keywords = {naive art, Zemlja association of artists, Ivan Generali\'{c}, Petar Smaji\'{c}, Franjo Mraz}, isbn = {978-953-271-124-0}, title = {Naive Art in the Context of Zemlja Association of Artists}, keyword = {naive art, Zemlja association of artists, Ivan Generali\'{c}, Petar Smaji\'{c}, Franjo Mraz}, publisher = {Galerija Klovi\'{c}evi dvori}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font