Pregled bibliografske jedinice broj: 1172078
Zborski ulomci/brojevi u operi Nikola Šubić Zrinjski Ivana pl. Zajca iz aspekta romantičarskih i nacionalnih ideja
Zborski ulomci/brojevi u operi Nikola Šubić Zrinjski Ivana pl. Zajca iz aspekta romantičarskih i nacionalnih ideja // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 45 (2014), 2; 217-247 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1172078 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zborski ulomci/brojevi u operi Nikola Šubić
Zrinjski Ivana pl. Zajca iz aspekta romantičarskih
i nacionalnih ideja
(Choral Segments/Numbers in Ivan von Zajc`s Opera
Nikola Šubić Zrinjski from the Aspects of Romantic
and National Ideas)
Autori
Palić-Jelavić, Rozina
Izvornik
Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik (0587-5455) 45
(2014), 2;
217-247
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Ivan pl. Zajc, Hugo Badalić, Nikola Šubić Zrinjski / Nikola Šubić Zrinski, zborski brojevi, opera 19. stoljeća, hrvatska nacionalna povijesna opera, nacionalni identitet, U boj, San Jelene (Ljubio je goluban), Slava ti care, Tako nama Boga velikoga
(Ivan von Zajc, Hugo Badalić, Nikola Šubić Zrinjski / Nikola Šubić Zrinski, choral numbers, opera of the 19th century, Croatian national historical opera, national identity, U boj (To the Battle), San Jelene / Ljubio je goluban (Jelena`s Dream / The pigeon had loved), Slava ti care (Glory to you, Emperor), Tako nama Boga velikoga (We swear to the great God))
Sažetak
Uvidom u partituru Zajčeve opere Nikola Šubić Zrinjski moglo se uočiti postojanje nekoliko tipova zborskih ulomaka/brojeva, a autorova intencija da - u odnosu na cjelinu opere, u kojoj značajno mjesto pripada solističkim brojevima (ansamblima) - zborskim dijelovima svoje partiture poda znatnu ulogu, sagledala se iz nekoliko aspekata: kategorije dramaturgije, kategorije teksta i značenja teksta te kategorije glazbe, odnosno njihovih spojeva/preklapanja. Riječ je o aspektu dramske radnje i povijesne pozadine drame u libretu u kojoj se nadredio patriotski princip (eksponiran i u zborskim ulomcima) te o aspektu društvene uloge opere, kojom se poruka sadržana u njezinu tematskom sloju prenosi ekspresivnim i imaginacijskim iskazima ; paradigmatičan je primjer finale opere U boj! (završna "živa slika", scenski prizor bez riječi i pokreta - Alegorija/Katastrofa), koji nije (samo) u scenografijskoj i/ili dekorativnoj, već i u dramaturški bitnoj funkciji. Nadalje, promišlja se o aspektu romantičarskih toposa s istaknutim nacionalnim identifikacijskim narativom, izraženim i u zborskim ulomcima ; štoviše, tekstni (i glazbeni) sloj opere promatra se i s obzirom na ideologeme, signifikantne i u zborskome partu, koji se mogu tumačiti u kontekstu ideje nacije, hrabrosti, (samo)žrtvovanja, odanosti, s najučestalijom sintagmom u boj/na boj/sveti boj. Naposljetku, s obzirom na posebnosti što su obilježile Zajčevu operu i na razdoblje u kojem je ona nastala, značajnoga u pogledu utvrđivanja nacionalne svijesti i intenziviranja zborske djelatnosti, pozornost se pridaje aspektu ideje nacionalnoga (na razini glazbe i libreta) ; naime, osim glazbenofolklornih asocijacija (San Jelene - Ljubio je goluban) i nacionalnoherojske teme, razvidni su i specifični "zaštitni znaci" nacionalne pripadnosti u odabiru repertoara stihova i strofa (uporabom deseterca i formulativnih oblika) te u njihovoj semantici (Tako nama Boga velikoga).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Kroatologija
Napomena
Kategorizacija rada: izvorni znanstveni rad
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Rozina Palić-Jelavić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Arts and Humanities Citation Index
- RILM
- Ebsco
- ERIH
- DOAJ
- ROAD