Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1172067

Glumčeva samostalnost, pokretač ili smetnja kazalištu / izvedbi


Crnojević-Carić, Dubravka
Glumčeva samostalnost, pokretač ili smetnja kazalištu / izvedbi // KRLEŽINI DANI U OSIJEKU 2013 - SUPOSTOJANJA I SUPROTSTAVLJANJA U HRVATSKOJ DRAMI I KNJIŽEVNOSTI / Hećimović, Branko (ur.).
Zagreb : Osijek: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku, 2014. str. 310-317


CROSBI ID: 1172067 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Glumčeva samostalnost, pokretač ili smetnja kazalištu / izvedbi
(Actor's Independence)

Autori
Crnojević-Carić, Dubravka

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
KRLEŽINI DANI U OSIJEKU 2013 - SUPOSTOJANJA I SUPROTSTAVLJANJA U HRVATSKOJ DRAMI I KNJIŽEVNOSTI

Urednik/ci
Hećimović, Branko

Izdavač
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku

Grad
Zagreb : Osijek

Godina
2014

Raspon stranica
310-317

ISBN
978-953-347-012-2

Ključne riječi
glumac-zvijezda, Narcis, psihički prostor, kulturna politika
(acting star, Narcissus, psychic space, cultural policy)

Sažetak
Glumčeva samostalnost – pokretač ili smetnja izvedbi? Odabrala sam ovu od ponuđenih tema, temu koja na prvi pogled djeluje jednosmjernom, isključivom ali zapravo u sebi nosi mnoge paradokse. Naime, sam fenomen „glumačke samostalnosti“ teško je odredljiv. Predmnijeva li se možda da ta sintagma označava specifičnu glumačku „pokretljivost“, kreativnost pri pokusima i/li izvedbama a koja bi eventualno mogla zasmetati redateljima inženjerima ; ili manje spremnim redateljima, u smislu prepoznavanja i usmjeravanja „glumačkog unutarnjeg plova“ (upotrijebimo dobro poznati Gavellin termin)? Što je uopće „samo-stalnost“ - mogućnost autorefleksije, svjesne gradnje uloge u skladu s redateljevim uputama, a u odnosu spram partnera? Ili glumčeva samostalnost podrazumijeva izmicanje žanrovskim odrednicama za koju se redatelj/ica odlučio/ila? Možda se glumčeva samo-stalnost prvenstveno shvaća kao glumčeva „stalnost“, ili - drugim riječima rečeno - kao glumčeva „stalna ličnost“? Pitanja koja se nadalje nameću jesu i slijedeća ; glumčeva „samostalnost“ zasigurno ne nosi u svakoj od faza rada na predstavi istu težinu, kao ni sadržaj? Dakle, važno je precizirati je li glumčeva samostalnost smetnja ili potpora - kome ili čemu, i u kojoj fazi rada? Ukoliko je riječ o nuđenje vlastitih rješenja, „samostalnosti“ tijekom pokusa, mogli bismo slijediti Louisa Jouveta, Konstantina Stanislavskog ili Lee Strasberga, pa i Mihaela Čehova, te reći kako je zapravo u pitanju glumačka kreativnost, inovativnost. Ukoliko pogledamo ulogu glumca na sociološkom pa i društveno političkom planu, neminovno je u ovu našu kratku „raspravu“ o samostalnosti glumca na tren uvesti i fenomen aktivističkog kazališta. Danas je aktivističko kazalište sve češća pojava: i u tom smjeru gledajući, zanimljivo je za primijetiti kako su aktivistički „angažiraniji“ oni glumci koji nisu pohađali (kako bi Gavella rekao) „školu“, ali – eto - grade teatar. To je, po mom sudu, vrlo složen fenomen plodan za detaljnu i kompleksnu analizu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Interdisciplinarno umjetničko polje



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Akademija dramske umjetnosti, Zagreb

Profili:

Avatar Url Dubravka Crnojević-Carić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Crnojević-Carić, Dubravka
Glumčeva samostalnost, pokretač ili smetnja kazalištu / izvedbi // KRLEŽINI DANI U OSIJEKU 2013 - SUPOSTOJANJA I SUPROTSTAVLJANJA U HRVATSKOJ DRAMI I KNJIŽEVNOSTI / Hećimović, Branko (ur.).
Zagreb : Osijek: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku, 2014. str. 310-317
Crnojević-Carić, D. (2014) Glumčeva samostalnost, pokretač ili smetnja kazalištu / izvedbi. U: Hećimović, B. (ur.) KRLEŽINI DANI U OSIJEKU 2013 - SUPOSTOJANJA I SUPROTSTAVLJANJA U HRVATSKOJ DRAMI I KNJIŽEVNOSTI. Zagreb : Osijek, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku, str. 310-317.
@inbook{inbook, author = {Crnojevi\'{c}-Cari\'{c}, Dubravka}, editor = {He\'{c}imovi\'{c}, B.}, year = {2014}, pages = {310-317}, keywords = {glumac-zvijezda, Narcis, psihi\v{c}ki prostor, kulturna politika}, isbn = {978-953-347-012-2}, title = {Glum\v{c}eva samostalnost, pokreta\v{c} ili smetnja kazali\v{s}tu / izvedbi}, keyword = {glumac-zvijezda, Narcis, psihi\v{c}ki prostor, kulturna politika}, publisher = {Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko narodno kazali\v{s}te u Osijeku}, publisherplace = {Zagreb : Osijek} }
@inbook{inbook, author = {Crnojevi\'{c}-Cari\'{c}, Dubravka}, editor = {He\'{c}imovi\'{c}, B.}, year = {2014}, pages = {310-317}, keywords = {acting star, Narcissus, psychic space, cultural policy}, isbn = {978-953-347-012-2}, title = {Actor's Independence}, keyword = {acting star, Narcissus, psychic space, cultural policy}, publisher = {Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Hrvatsko narodno kazali\v{s}te u Osijeku}, publisherplace = {Zagreb : Osijek} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font