Pregled bibliografske jedinice broj: 1172027
OD TEKSTA DO SCENSKE IZVEDBE (U POTRAZI ZA PUTOVIMA KOMUNIKACIJE)
OD TEKSTA DO SCENSKE IZVEDBE (U POTRAZI ZA PUTOVIMA KOMUNIKACIJE) // FLUMINENSIA : časopis za filološka istraživanja, 2015., 27 (2015), 2; 203-216 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1172027 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
OD TEKSTA DO SCENSKE IZVEDBE (U POTRAZI ZA PUTOVIMA
KOMUNIKACIJE)
(FROM TEXT TO STAGE PERFORMANCE
- IN SEARCH OF PATHS OF COMMUNICATION-)
Autori
Crnojević-Carić, Dubravka
Izvornik
FLUMINENSIA : časopis za filološka istraživanja, 2015. (1848-9680) 27
(2015), 2;
203-216
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
govorni čin ; izvedba ; glumac ; simultanost naracija ; temeljna i proširena svijest ; istina tijela
(speech act ; performance ; actor ; simultaneity of narration ; the basic and expanded consciousness ; the truth of the body)
Sažetak
U ovom ću radu na interdisciplinaran način, povezujući uvide koji dolaze iz područja teorije i pedagogije glume te teatrologije (Branko Gavella, Mihail Čehov, Konstantin Stanislavski, Lee Strasberg, Cicely Berry), ali i iz suvremenih uvida neuroznanosti (Antonio Damasio, Michel Lacroix, Rosa Alice Branco), analizirati glumački proces. Analizom glumačkog procesa, progovorit ćemo i o naravi govornih činova. Glumac, naime, ima privilegij, u svojoj igralačkoj poziciji, isprobavati različite varijante životnih i komunikacijskih stanja, pa tako i govornih činova. Rad problematizira glumčev proces rada na zapisanom tekstu (dramski tekst), opisujući nekoliko faza rada (proces čitanja teksta: samostalni susret s napisanim tekstom, zajedničke „čitaće“ probe, „mizanscenske“ probe, generalne i tehničke probe, kao i javne izvedbe). Tijekom rada na odabranom dramskom tekstu, sudionici komunikacije se mijenjaju a na taj se način usvajaju raznolike strategije komuniciranja. Glumac je onaj koji trenira vlastitu pozornost, kao i govorni čin, trajno i višestruko pre-usmjeravati: usmjeravajući pozornost na partnera na sceni, na redatelja, na tehničko osoblje, na imaginarnog idealnog gledatelja, kao i na realno prisutan auditorij. Rad tematizira i tzv. „krugove pozornosti“ koji određuju i voljno usmjeravaju govorni akt, a čiji se karakter tijekom izvedbe u više navrata može i/li mora mijenjati.Sve je navedeno (glumački proces rada na tekstu) na određeni način povezano i s komunikacijom kakva je na snazi u „prostorima svakodnevice“ ili pak prilikom javnih izlaganja unaprijed zadanih tema. Glumački se prostor trenirane „izdvojenosti“ i „scenske samoće“ dijelom razlikuje u odnosu na ono kako te fenomene opisuje retorika, baš kao što postoji i distinkcija između govornog čina koji ima pragmatičnu funkciju u smjeru zagovaranja tzv.„građanske iskrenosti“ te poziciju koja nastoji ka „glumačkoj vjerodostojnosti“ a u svrhu „suigre“ glumaca/govornika i gledatelja/slušatelja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Interdisciplinarno umjetničko polje
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija dramske umjetnosti, Zagreb
Profili:
Dubravka Crnojević-Carić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus