Pregled bibliografske jedinice broj: 117189
Uprizorenje nezbiljskoga
Uprizorenje nezbiljskoga // Dani hvarskoga kazališta (XXX) – Hrvatska književnost i kazalište i avangarda dvadesetih godina 20. stoljeća / Nikola Batušić et al. (ur.).
Zagreb : Split: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Književni krug Split, 2004. str. 283-297 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 117189 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uprizorenje nezbiljskoga
(Staging the Unreal)
Autori
Petranović, Martina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Dani hvarskoga kazališta (XXX) – Hrvatska književnost i kazalište i avangarda dvadesetih godina 20. stoljeća
/ Nikola Batušić et al. - Zagreb : Split : Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Književni krug Split, 2004, 283-297
Skup
Dani hvarskoga kazališta (XXX) - Hrvatska književnost i kazalište i avangarda dvadesetih godina 20. stoljeća
Mjesto i datum
Hvar, Hrvatska, 07.05.2003. - 10.05.2003
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
hrvatska drama i kazalište; nezbiljsko; snovi; vizije; eksteriorizacija; scenska materijalizacija
(Croatian drama and theatre; unreal; dreams; visions; exteriorisation; stage materialisation)
Sažetak
U prvim desetljećima prošloga stoljeća utvare i prikaze, Gospoda u crnom, ili rjeđe, sivome, Nepoznati i Stranci koji znaju više nego što je za očekivati, jer ustvari predstavljaju utjelovljenja protagonistovih misli i unutarnjih proturječja, te mrtvaci koji šeću s vlastitom glavom pod rukom, učestala su, i štoviše, pomodna pojava, a ni hrvatska drama drugog i trećeg desetljeća nije izuzetak. Elementi ovostranog i onostranog i u nas se prepliću i nadopunjavaju na najrazličitije načine, pri čemu nezbiljsko - lica s onu stranu zbilje, dijabolični dvojnici junaka, prostori ljudske duše ili svijesti, snovi, snoviđenja, vizije, halucinacije i predsmrtni deliriji - ne prodire na pozornicu samo kroz dijaloge likova, već je eksteriorizirano, materijalizirano i izravno prikazano na sceni. Onodobno je hrvatsko kazalište iskušavalo raznovrsne modele kako bi gledateljstvu predočilo nadrealno, a ono u pravilu prožima sve razine izraza i upošljava cjelokupni sustav scenskih znakova, od govora i zvuka do rasvjete, šminke, kostima i scenografije. Stoga bismo mogli ustvrditi kako se dramsko, pa onda i kazališno nezbiljsko uprizoruje suigrom glumca, svjetla, zvuka, boje i arhitektonike pozornice.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0101357
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Martina Petranović
(autor)