Pregled bibliografske jedinice broj: 1171751
Tragovi mitologizacije u operi i/ili tragom mitologizacije opere. Nikola Šubić Zrinjski Ivana pl. Zajca
Tragovi mitologizacije u operi i/ili tragom mitologizacije opere. Nikola Šubić Zrinjski Ivana pl. Zajca // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 50 (2019), 1-2; 235-258 doi:10.21857/90836cwo2y (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1171751 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Tragovi mitologizacije u operi i/ili tragom
mitologizacije opere. Nikola Šubić Zrinjski Ivana
pl. Zajca
(Traces of Mythologization in/of the Opera Nikola
Šubić Zrinjski by Ivan Zajc)
Autori
Palić-Jelavić, Rozina
Izvornik
Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik (0587-5455) 50
(2019), 1-2;
235-258
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Nikola Šubić Zrinjski / Nikola Šubić Zrinski, Ivan pl. Zajc, Hugo Badalić, hrvatska nacionalna povijesna opera, 19. stoljeće, nacionalni identitet, ideologemi, mitologizacija
(Nikola Šubić Zrinjski / Nikola Šubić Zrinski, Ivan von Zajc, Hugo Badalić, Croatian national historical opera, the 19th century, national identity, ideologemes, mythologization)
Sažetak
Povijesni pisani izvori i usmene predaje o Nikoli Šubiću Zrinskom sublimirani su u jednome od književnih izvora (drami Zriny Theodora Koernera) za kojim je Zajc kao skladatelj i glazbeni tumač Badalićeva libreta (putem opere) bio posegnuo. U stanovitoj se mjeri u Zajčevu djelu mitologiziralo značenje toga lika i zbivanja oko njega već tada (u vrijeme pojave djela), ali i poslije, odnosno mitologizirao se i Zrinski kao ideologem. Naime, neovisno i istodobno s viđenjem "života" povijesne ličnosti Zrinskoga protječe i razvija se "život" opernoga lika, koji je tijekom svojega opstojanja na glazbenoj sceni kao ideologem također bio otvoren mitologizaciji. Tako je povijesna tema, koja je postala mitom u poimanju jedinstva branitelja, kršćanske zajednice i žrtve za domovinu, preslikala to svoje značenje i u imagem opernoga lika, kakav je orisan u Badalićevu libretu. Mitologizacija nekih od ideologema u Zajčevoj operi (Siget, Zrinski, U boj) što su poslužili kao primjer znatno je pridonijela naglašavanju hrvatskoga nacionalnog identiteta. Riječ je o pojmovima koji dobivaju više značenja (ili nose "višak" značenja) i kao takvi poprimaju svojstva srodna mitskoj svijesti (mitologemi), koja uspostavlja svijet simbola.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Kroatologija
Napomena
Kategorizacija rada: izvorni znanstveni rad
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Rozina Palić-Jelavić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Arts and Humanities Search
- ERIC: Educational Resources Information
- Arts and Humanities
- RILM
- EBSCO
- Erih
- DOAJ
- ROAD