Pregled bibliografske jedinice broj: 1170819
Altruizam i empatija usprkos socijalnoj ugrozi u romanu „Maturant“ Ante Jakšića
Altruizam i empatija usprkos socijalnoj ugrozi u romanu „Maturant“ Ante Jakšića // O Šokcima je rič 3, Kultura Hrvata Bačke, Baranje i Srijema u Republici Srbiji, Republici Hrvatskoj i Republici Mađarskoj / Šeremešić, Marija (ur.).
Sombor: Udruženje građana Urbani Šokci – Sombor, 2021. str. 35-62
CROSBI ID: 1170819 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Altruizam i empatija usprkos socijalnoj ugrozi u
romanu „Maturant“ Ante Jakšića
(Altruism and empathy despite the social threat in
Ante Jakšić's novel "Graduate")
Autori
Bilić, Anica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
O Šokcima je rič 3, Kultura Hrvata Bačke, Baranje i Srijema u Republici Srbiji, Republici Hrvatskoj i Republici Mađarskoj
Urednik/ci
Šeremešić, Marija
Izdavač
Udruženje građana Urbani Šokci – Sombor
Grad
Sombor
Godina
2021
Raspon stranica
35-62
ISBN
978-86-915323-6-9
Ključne riječi
lik adolescenta ; lik intelektualca ; lik učiteljice ; društvena analiza ; adolescentni roman ; moderni objektivizam ; hrvatska književnost kršćanskoga nadahnuća
(the character of an adolescent ; the character of an intellectual ; the character of a teacher ; social analysis ; adolescent novel ; modern objectivism ; Croatian literature of Christian inspiration)
Sažetak
Interpretativnim čitanjem romana Maturant Ante Jakšića (1912. – 1987.), objavljena u Osijeku 1944., razmatrane su književne reprezentacije obrazovnoga sustava s represivnim metodama kao i mukotrpan proces stvaranja hrvatskih intelektualca iz redova siromašnih kćeri i sinova na semantičkoj razini. Analizi su podvrgnute karakterizacije lika mladoga intelektualca Janka Mišića i lika učiteljice Ljiljane te ih se književnopovijesno situira u nizove likova hrvatskih intelektualaca i učiteljica. Propitao se Jakšićev prinos književnoj reprezentaciji lika učiteljice te otklon i(li) podržavanje (stereo)tipa. Nakon smještanja analizirana Jakšićeva tradicionalistički impostirana realističkoga romana Maturant u kontekst modernog objektivizama i socijalne literature, izlučeni kršćanski aksiologemi s pridruženim altruizmom i empatijom svrstavaju ga u književnost kršćanskoga nadahnuća. S obzirom da tematizira lik adolescenta, probleme odrastanja, odgojno-obrazovnoga procesa i škole kao institucije, razmatra se mogućnost uporabe romana Maturant kao književnoga predloška u živoj dijaloškoj filozofiji za mlade, disciplini koju je utemeljio 70. godina Mattew Lipman s ciljem moralne naobrazbe i razvoja kritičkoga, kreativnoga, skrbnoga i suradničkoga mišljenja u djece i mladih.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija