Pregled bibliografske jedinice broj: 1168481
Nova interpretacija sadržaja slike Lazzara Bastianija u samostanu sv. Frane u Zadru
Nova interpretacija sadržaja slike Lazzara Bastianija u samostanu sv. Frane u Zadru // Radovi (Zavod za hrvatsku povijest), 52 (2020), 3; 225-285 doi:10.17234/RadoviZHP.52.25 (domaća recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 1168481 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nova interpretacija sadržaja slike Lazzara
Bastianija u samostanu sv. Frane u Zadru
(A New Interpretation of Lazzaro Bastiani’s Painting
in the Monastery of St. Francis in Zadar)
Autori
Jurković, Ivan ; Prijatelj Pavičić, Ivana
Izvornik
Radovi (Zavod za hrvatsku povijest) (0353-295X) 52
(2020), 3;
225-285
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
Lazzaro Bastiani ; slika Gospa od Milosti ; Samostan sv. Frane u Zadru ; Siksto IV. ; Svetište u Loretu ; obitelji: Aragonci Napuljski, della Rovere, d’Este Ferrarski ; Otrantska kriza (1480-1481)
(Lazzaro Bastiani ; painting of the Virgin of Mercy ; Monastery of St. Francis in Zadar ; Sixtus IV ; Loreto shrine ; families: Aragon of Naples, della Rovere, d’Este of Ferrara ; Otranto crisis (1480‒1481))
Sažetak
U sakristiji samostanske crkve sv. Frane Franjevačke provincije svetog Jeronima, čuva se slika Lazzara Bastianija, mletačkoga ranorenesansnog slikara. Slika se časti pod imenom Gospe od Milosti (Ara Coeli). Gornji dio slike prikazuje Blaženu Djevicu Mariju i malog Isusa. Djevica je prikazana kako sjedi u mandorli od anđela s polumjesecom pod nogama. Bog Otac joj stavlja krunu na glavu. Dva anđela drže krajeve njezina raširenog plašta ispred kojeg su s njene desne strane smješteni sveci, a s lijeve svetice. U sredini je bregovitog pejzaža prikazana crkva postavljena na uzvišenju do koje vodi rampa, a koja završava stubištem. U donjem je dijelu slike ispred svetišta prikazana s lijeve strane skupina klečećih muškaraca, s desne klečećih žena te po sredini skupina djece. U skupini muškaraca dominira lik pape Siksta IV. (1471-1484). I nakon 175 godina istraživanja ostaju sporna sljedeća pitanja: • datacije nastanka i dolaska te slike u Zadar • identifikacije naručitelja i tumačenje simbolike slike • identifikacija svetišta prikazanog na slici i, konačno, • identifikacije portreta povijesnih ličnosti prikazanih na njoj. Cilj je autora u članku pokušati barem djelomično rasvijetliti teološki i povijesni kontekst nastanka slike te identificirati svetište Blažene Djevice Marije i povijesne osobe koje su na njoj prikazane.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija, Povijest, Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2014-09-6547 - Izvori, pomagala i studije za hrvatsku povijest od srednjeg vijeka do kraja dugog 19. stoljeća (IZVORISRV19ST) (Karbić, Damir, HRZZ - 2014-09) ( CroRIS)
IP-2013-11-6827 - Likovna umjetnost i komunikacija moći u razdoblju ranoga novoga vijeka (1450.-1800.) : povijesne hrvatske regije na razmeđi Srednje Europe i Mediterana (VACOP) (Pelc, Milan, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Splitu,
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus