Pregled bibliografske jedinice broj: 1164640
Predvještine pisanja: Što crtež i precrtavanje govore logopedima?
Predvještine pisanja: Što crtež i precrtavanje govore logopedima? // Unapređenje kvalitete života djece i mladih / Milena Nikolić, Medina Vantić-Tanjić (ur.).
Tuzla, 2021. str. 195-206 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1164640 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Predvještine pisanja: Što crtež i precrtavanje
govore logopedima?
(PRE-WRITING SKILLS: what do drawing and
Copyng say to speech and language
therapists?)
Autori
Ćužić, Martina ; Kolundžić, Zdravko ; Lenček, Mirjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Unapređenje kvalitete života djece i mladih
/ Milena Nikolić, Medina Vantić-Tanjić - Tuzla, 2021, 195-206
Skup
Unapređenje kvalitete života djece i mladih: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih
Mjesto i datum
Bugarska, 25.06.2021. - 27.06.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
predvještine pisanja ; spremnost za školu ; logopedska procjena
(pre-writing skills, school readiness ; speech and language assessment)
Sažetak
Pisanje ima svoje korijene u crtanju, a simbolička uloge slova i crteža može biti pokazatelj djetetove razvojne razine. Dječji crtež i precrtavanje promatraju se u domeni logopedske procjene u funkciji predvještina pisanja, odnosno pokazatelja rane pismenosti i to posebno kroz grafomotoričku sastavnicu. Ranija istraživanja pokazala su da postoje velike sličnosti između procesa crtanja i učenja pravila pisanog jezika jer se obje aktivnosti oslanjaju na finomotoričke radnje. Fina motorika uključuje i rukovanje olovkom tijekom crtanja i pisanja, a problemi koji se pri tome mogu uočiti jedan su od prediktora teškoća u pisanju. Cilj ovog istraživanja je opis obilježja precrtavanja i samostalnog crteža sa svrhom prepoznavanja one djece koja imaju teškoća u grafomotoričkom iskazu. Opis je dan kroz varijable: hvat olovke, lijevorukost/ desnorukost, izvedenost, zatvorenost i smjer linija te detalj. Zadaci su korišteni za utvrđivanje spremnosti djece za pisanje, odnosno formalno školovanje. Ispitano je 75-ero djece prosječne dobi 6 godina i 2 mjeseca. Rezultati pokazuju kako 25% djece ima slabije usvojene grafomotoričke vještine vidljive kroz nepravilan hvat olovke, nedovoljno detaljne ili oblikom i detaljima manjkave crteže te pogrešan smjer linija kao i nezatvorenost oblika. Dobiveni rezultati mogu dati smjernice za rano prepoznavanje djece rizične za teškoće pisanja ili disgrafiju kao i za mogućnosti oblikovanja smjernica za uvježbavanje grafomotorike kod sve djece, a naročito one s problemima. Podaci se mogu koristiti i za planiranje redoslijeda usvajanja slova
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Opća županijska bolnica Požega,
Sveučilište u Zagrebu,
Sveučilište u Rijeci