Pregled bibliografske jedinice broj: 1164093
Glazbena zbirka knjižnice franjevačkog samostana u Našicama
Glazbena zbirka knjižnice franjevačkog samostana u Našicama // Znanstveni skup «Slavonska glazbena baština» u okviru VIII. Memorijala Dore Pejačević, Našice, 20.-21. 10. 2000.
Našice, Hrvatska, 2000. (predavanje, podatak o recenziji nije dostupan, neobjavljeni rad, stručni)
CROSBI ID: 1164093 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Glazbena zbirka knjižnice franjevačkog samostana u
Našicama
(Music library collection of Franciscan monastery in
Našice)
Autori
Novak, Helena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, stručni
Skup
Znanstveni skup «Slavonska glazbena baština» u okviru VIII. Memorijala Dore Pejačević, Našice, 20.-21. 10. 2000.
Mjesto i datum
Našice, Hrvatska, 20.10.2000. - 21.10.2000
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Podatak o recenziji nije dostupan
Ključne riječi
glazbene zbirke, samostanske knjižnice, franjevački samostani, Našice
(music collections, monastery libraries, franciscan monasteries, Našice)
Sažetak
Glazbena zbirka našičkog franjevačkog samostana razmjerno je veliki fond: obuhvaća 439 jedinica od kojih 18 pripada rarama. Prvi uvid u zbirku obavili su Ladislav Šaban i Zdravko Blažeković, načinivši popis 1983. g. Zbirka je vrlo slojevita i po starini i po sadržaju same građe. Osim muzikalija (rukopisi, tiskovine, litografije) zbirka ima i pet vrijednih baroknih priručnika. Rarama pripadaju vrlo poznati i vrijedni kantuali poput Kapušvarčevog i Jakobovićevog, franjevački venecijanski kantuali za slavonske samostane, pjesmarica Marijana Jaića iz 1850. te neke rukopisne i tiskane liturgijske muzikalije iz 18. stoljeća. Najveći dio fonda čine muzikalije različitih žanrova crkvene, ali i svjetovne glazbe iz razdoblja ca. 1880. - 1967. Ta je građa skromnije vrijednosti, no bitna je kao dokument jednog perioda i njegove glazbene prakse u provincijskom franjevačkom samostanu. Sama građa, ali i neke njene pojedinosti (pečati, posvete, bilješke i podaci na naslovnicama) upućuju na glazbeni život samostana. Na taj način doznajemo da je većina rara doista i bila nabavljena za našički franjevački samostan u 18. stoljeću te je najvjerojatnije bila u uskoj sprezi s pedagoškom djelatnošću našičkih franjevaca. Nakon ukinuća franjevačke gramatičke škole i studija filozofije u 19. stoljeću vjerojatno je smanjena nabava knjižnog materijala, što je zahvatilo i notni materijal. To je vidljivo u samo 2 jedinice iz tog razdoblja. Već od kraja 19. stoljeća opet se nabavljaju muzikalije među kojima je bogato zastupljena: crkvena katolička glazba hrvatskih, slovenskih i austro-njemačkih autora, pravoslavna i grkokatolička glazba (glazbeni prilozi iz Ćirilometodskog vjesnika i Svete Cecilije) te različite vrste svjetovne glazbe (salonska, dječji zborovi, obrade narodnih pjesama...). Glazbeni je profil samog notnog materijala u pogledu izvedbe općenito jedinstven bez obzira o kojem se sloju radi. Franjevci u Našicama njegovali su vrlo jednostavnu izvođačku praksu, što je odlika svih zbirki franjevačkih hrvatskih samostana. Ova zbirka, zajedno s brojnim imenima hrvatskih franjevačkih skladatelja, potvrđuje veze među samostanima unutar provincije, veze koje bi još trebalo istražiti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti, Znanost o umjetnosti, Glazbena umjetnost