Pregled bibliografske jedinice broj: 1164089
Stres zbog doživljene agresije i dobrobit nastavnika: uloga socijalne podrške
Stres zbog doživljene agresije i dobrobit nastavnika: uloga socijalne podrške, 2021., diplomski rad, diplomski, Odjel za psihologiju, ZAGREB
CROSBI ID: 1164089 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Stres zbog doživljene agresije i dobrobit
nastavnika: uloga socijalne podrške
(Stress due to experienced aggression and teachers
well-being: The role of social support)
Autori
Slaviček, Esmeralda
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za psihologiju
Mjesto
ZAGREB
Datum
20.09
Godina
2021
Stranica
63
Mentor
Vrselja, Ivana
Ključne riječi
nastavnici, agresija, stres, dobrobit, socijalna podrška
(teachers, aggression, stress, well-being, social support)
Sažetak
Iako je agresija prema nastavnicima sve veći problem, mali se broj istraživanja u Hrvatskoj bavio ovom tematikom. Uz ispitivanje učestalosti doživljavanja agresije kod nastavnika koju su nad njima počinili učenici i roditelji, cilj ovog rada bio je i provjeriti kakav je odnos između stresa kod nastavnika zbog doživljene agresije, te njihove percepcije socijalne podrške i dobrobiti. U istraživanju je sudjelovalo 1227 nastavnika osnovnih i srednjih škola, od čega je bilo 1013 žena i 214 muškaraca. Korišteni su sljedeći instrumenti: upitnik stresa zbog doživljene agresije, koji je konstruiran za potrebe ovog istraživanja, Skala nasilja usmjerenog protiv učitelja (Marčinković, 2018), Skala zadovoljstva životom (SWLS ; Diener i sur., 1985), Skala zadovoljstva učiteljskim poslom (TSS ; Ho i Au, 2006) te Skala socijalne podrške na poslu i u obitelji (Šimunić i sur., 2016). Rezultati su pokazali da je 72, 5% nastavnika, tijekom svog radnog vijeka, doživjelo barem jedan od oblika agresije od svojih učenika, a 57, 3% njih od učenikovih roditelja. Verbalna agresija je najviše zastupljena, dok učenici najmanje pribjegavaju elektroničkim oblicima agresije, a roditelji fizičkim. Također, visok stres zbog doživljene agresije pokazao se kao značajan prediktor nižeg zadovoljstva životom i zadovoljstva poslom kod nastavnika. Suprotno tome, viša percipirana socijalna podrška nadređenog i kolega su se pokazale značajnim prediktorima većeg zadovoljstva životom, kao i većeg zadovoljstva poslom kod nastavnika. Nadalje, moderatorska, ublažavajuća (eng. buffer) uloga socijalne podrške nadređenog i kolega na odnos između stresa zbog doživljene agresije i zadovoljstva životom, odnosno na odnos između stresa zbog doživljene agresije i zadovoljstva poslom nastavnika nije dokazana.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija