Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1162339

Važnost pismenosti iz privatnosti u prevladavanju digitalnog jaza s naglaskom na ulogu knjižnica


Katulić, Anita; Barbarić, Ana
Važnost pismenosti iz privatnosti u prevladavanju digitalnog jaza s naglaskom na ulogu knjižnica // Bosniaca: Journal of the National and University Library of Bosnia and Herzegovina, 26 (2021), 26; 9-27 doi:10.37083/bosn.2021.26.9 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)


CROSBI ID: 1162339 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Važnost pismenosti iz privatnosti u prevladavanju digitalnog jaza s naglaskom na ulogu knjižnica
(The Importance of Privacy Literacy in Bridging the Digital Divide with an Emphasis on the Role of Libraries)

Autori
Katulić, Anita ; Barbarić, Ana

Izvornik
Bosniaca: Journal of the National and University Library of Bosnia and Herzegovina (2303-8888) 26 (2021), 26; 9-27

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni

Ključne riječi
informacijska pismenost ; kritička informacijska pismenost ; pismenost iz privatnosti ; digitalni jaz ; digitalna uključenost ; knjižnice
(information literacy ; critical information literacy ; privacy literacy ; digital divide ; digital inclusion ; libraries)

Sažetak
Cilj rada je prikazati ulogu pismenosti iz privatnosti kao relativno novog koncepta u prevladavanju digitalnog jaza, povezati prevladavanje digitalnog jaza s ulogom knjižnica u postizanju više razine kritičke informacijske pismenosti, te smjestiti digitalnu uključenost i pismenost iz privatnosti u širi teorijski okvir. U tu svrhu u radu se istražuju ishodišni pojmovi društvene isključenosti i društvene uključenosti, digitalne podjele i digitalne uključenosti. Zatim, razmatra se uloga kritičke informacijske pismenosti u informacijskom društvu i tzv. “društvu platformi” te se naznačuje uloga knjižnica u opismenjavanju iz područja privatnosti s ciljem smanjenja digitalnog jaza i povećanja digitalne uključenosti. Digitalni jaz jedna je od najvećih prepreka društvu znanja, a isključenost iz informacijskog društva predstavlja problem svjetskih razmjera. U radu se objasnilo kako su knjižnice prikladna mjesta za borbu protiv društvene izoliranosti te imaju važnu ulogu u jačanju društvene kohezije. Također se prikazalo kako su ljudi s nižim razinama obrazovanja, kao i oni s nižim primanjima, više izloženi riziku digitalne isključenosti, a pomoć u izlazu iz takvog problema može se naći u opismenjavanju iz područja privatnosti. The aim of this paper is to present the role of privacy literacy as a relatively new concept in bridging the digital divide, to link the bridging of the digital divide with the role of libraries in achieving a higher level of critical information literacy, and to place digital inclusion and privacy literacy in a broader theoretical framework. For this purpose, the paper researches the basic concepts of social exclusion and social inclusion, digital divide and digital inclusion. Furthermore, the role of critical information literacy in the information society and the so-called platform society is taken into consideration ; and the role of libraries in privacy literacy is indicated, with the aim of reducing the digital divide and increasing digital inclusion. The digital divide is one of the biggest obstacles to the knowledge society, and exclusion from the information society is a global problem. The paper explains that libraries are suitable places to combat social isolation and that they play an important role in strengthening social cohesion. It has also been shown that people with lower levels of education, as well as those with lower incomes, are more at risk of digital exclusion, while help in getting out of such a problem can be found in privacy literacy.

Izvorni jezik
Hrvatski, engleski

Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Nacionalna i sveučilišna knjižnica

Profili:

Avatar Url Ana Barbarić (autor)

Avatar Url Anita Katulić (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi bosniaca.nub.ba hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Katulić, Anita; Barbarić, Ana
Važnost pismenosti iz privatnosti u prevladavanju digitalnog jaza s naglaskom na ulogu knjižnica // Bosniaca: Journal of the National and University Library of Bosnia and Herzegovina, 26 (2021), 26; 9-27 doi:10.37083/bosn.2021.26.9 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
Katulić, A. & Barbarić, A. (2021) Važnost pismenosti iz privatnosti u prevladavanju digitalnog jaza s naglaskom na ulogu knjižnica. Bosniaca: Journal of the National and University Library of Bosnia and Herzegovina, 26 (26), 9-27 doi:10.37083/bosn.2021.26.9.
@article{article, author = {Katuli\'{c}, Anita and Barbari\'{c}, Ana}, year = {2021}, pages = {9-27}, DOI = {10.37083/bosn.2021.26.9}, keywords = {informacijska pismenost, kriti\v{c}ka informacijska pismenost, pismenost iz privatnosti, digitalni jaz, digitalna uklju\v{c}enost, knji\v{z}nice}, journal = {Bosniaca: Journal of the National and University Library of Bosnia and Herzegovina}, doi = {10.37083/bosn.2021.26.9}, volume = {26}, number = {26}, issn = {2303-8888}, title = {Va\v{z}nost pismenosti iz privatnosti u prevladavanju digitalnog jaza s naglaskom na ulogu knji\v{z}nica}, keyword = {informacijska pismenost, kriti\v{c}ka informacijska pismenost, pismenost iz privatnosti, digitalni jaz, digitalna uklju\v{c}enost, knji\v{z}nice} }
@article{article, author = {Katuli\'{c}, Anita and Barbari\'{c}, Ana}, year = {2021}, pages = {9-27}, DOI = {10.37083/bosn.2021.26.9}, keywords = {information literacy, critical information literacy, privacy literacy, digital divide, digital inclusion, libraries}, journal = {Bosniaca: Journal of the National and University Library of Bosnia and Herzegovina}, doi = {10.37083/bosn.2021.26.9}, volume = {26}, number = {26}, issn = {2303-8888}, title = {The Importance of Privacy Literacy in Bridging the Digital Divide with an Emphasis on the Role of Libraries}, keyword = {information literacy, critical information literacy, privacy literacy, digital divide, digital inclusion, libraries} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Emerging Sources Citation Index (ESCI)


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • Central and East European Online Library - CEEOL
  • ERIC: Educational Resources Information
  • The Belt and Road Initiative Reference Source
  • Hrčak
  • DOAJ
  • Index Copernicus


Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font