Pregled bibliografske jedinice broj: 1159088
Uloga roditeljskog ponašanja i samoefikasnosti u motivaciji darovite djece
Uloga roditeljskog ponašanja i samoefikasnosti u motivaciji darovite djece, 2021., diplomski rad, diplomski, Odjel za psihologiju, Zagreb
CROSBI ID: 1159088 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga roditeljskog ponašanja i samoefikasnosti u motivaciji darovite djece
(The role of parental behavior and self-efficiency in motivation of gifted children)
Autori
Vukelja, Monika
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za psihologiju
Mjesto
Zagreb
Datum
22.11
Godina
2021
Stranica
64
Mentor
Knežević, Martina
Ključne riječi
darovitost, motivacija, akademska samoregulacija, roditeljsko ponašanje, samoefikasnost
(giftedness, motivation, academic self-regulation, parental behavior, self-efficacy)
Sažetak
Temeljem postavki različitih modela darovitosti, motivacija se pokazala kao jedan od ključnih čimbenika u ostvarivanju darovitosti, no nedostaje empirijskih provjera i potvrda. U ovom istraživanju nastojalo se u fokus staviti upravo motivaciju odnosno pojedine oblike samoregulacije darovite djece u obrazovnom kontekstu. Prema saznanjima iz ranijih istraživanja o važnosti okolinskih čimbenika i osobnih karakteristika u ostvarivanju darovitosti, uključene su i dodatne varijable – roditeljsko ponašanje i samoefikasnost, za koje se vjeruje da imaju važnu ulogu u motivaciji. Stoga je cilj bio ispitati ulogu roditeljskog ponašanja i samoefikasnosti u motivaciji darovite djece. U istraživanju je sudjelovalo 85 sudionika, od toga 30 darovitih učenika i učenica te 55 roditelja (majki i očeva). Rezultati istraživanja pokazali su da je, prema dječjim procjenama, roditeljska podrška majke značajan pozitivan prediktor identificirane akademske samoregulacije, a restriktivna kontrola majke značajan negativan prediktor intrinzične akademske samoregulacije darovite djece. S druge strane, roditeljske samoprocjene ponašanja nisu pokazale značajnu ulogu u akademskoj samoregulaciji njihove darovite djece. Pronađeno je i da je akademska samoefikasnost značajan pozitivan prediktor introjecirane, identificirane i intrinzične akademske samoregulacije darovite djece. Spoznaje iz ovog istraživanja mogu se koristiti pri izradi različitih programa i edukaciji roditelja kako bi se darovitoj djeci pružila optimalna podrška u njihovom daljnjem razvoju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)