Pregled bibliografske jedinice broj: 1158613
Stanje školskog sustava u Slavoniji u drugoj polovici 19. stoljeća
Stanje školskog sustava u Slavoniji u drugoj polovici 19. stoljeća // Godišnjak njemačke zajednice, 28 (2021), 279-301 (recenziran, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1158613 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Stanje školskog sustava u Slavoniji u drugoj polovici 19. stoljeća
(Stand des Schulsystems in Slawonien in der Zweiten Halfte des 19. Jahrhunderts)
Autori
Josipović, Igor ; Spasenovski, Nemanja
Izvornik
Godišnjak njemačke zajednice (1849-8159) 28
(2021);
279-301
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
školstvo, reforme, Austro-Ugarska Monarhija, Mažuranićev zakon, razvoj školstva
(Bildung, Reformen, Österreich-Ungarische Monarchie, Gesetz von Mažuranić, Entwicklung der Bildung)
Sažetak
19. stoljeće donijelo je u brojnim europskim državama pokrete koji su zahtijevali reformu školskog sustava. Austro-Ugarska Monarhija o tom pitanju, također, nije iznimka jer je i ona u drugoj polovici 19. stoljeća reformirala svoje osnovno(pučko) i srednje školstvo. Reforma osnovnog(pučkog) školstva provedena je u svim zemljama Monarhije, pa tako i u Slavoniji. Prvi moderni školski zakon u Monarhiji donesen je na području Ugarske 1868. godine, a već 1869. godine donesen je u austrijskim zemljama. Na području Slavonije nova etapa institucionalnog razvoja školskog sustava započinje 1874. godine za vrijeme bana Ivana Mažuranića, kada je donesen Zakon ob ustroju pučkih školah i preparandijah. U njemu možemo vidjeti začetke modernizacije i sekularizacije školskog sustava, koji su bili u skladu s općom institucionalnom modernizacijom koja je u to vrijeme otpočela u austrijskom dijelu Monarhije. Ovaj rad analizira institucionalne okvire izgradnje sustava i uspostave mreže osnovnih(pučkih) škola u Slavoniji u sklopu reforme obrazovanja koju je Austro-Ugarska Monarhija provela u drugoj polovici 19. stoljeća, kao i utjecaj koji je austrijska liberalna misao imala na javno školstvo u
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Povijest
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek