Pregled bibliografske jedinice broj: 1156435
Jezičnometodička funkcionalnost dramskih tekstova u svjetlu poučavanja vokativnih komunikacijskih uloga
Jezičnometodička funkcionalnost dramskih tekstova u svjetlu poučavanja vokativnih komunikacijskih uloga // Međunarodni interdisciplinarni znanstveni skup "Čitatelj i čitanje u digitalno doba": knjiga sažetaka / Togonal, Marijana (ur.).
Zagreb: Hrvatsko katoličko sveučilište, 2021. str. 50-52 (predavanje, podatak o recenziji nije dostupan, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1156435 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezičnometodička funkcionalnost dramskih tekstova u svjetlu poučavanja vokativnih komunikacijskih uloga
(Methodical Functionality of Drama Texts in the Context of Teaching Vocative Communication Functions)
Autori
Božanić, Petra
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Međunarodni interdisciplinarni znanstveni skup "Čitatelj i čitanje u digitalno doba": knjiga sažetaka
/ Togonal, Marijana - Zagreb : Hrvatsko katoličko sveučilište, 2021, 50-52
ISBN
978-95-8014-61-1
Skup
Međunarodni inderdisciplinarni znanstveni skup: Čitatelj i čitanje u digitalno doba
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.11.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Podatak o recenziji nije dostupan
Ključne riječi
dramski tekst, lingvometodički predložak ; nastava hrvatskoga jezika ; vokativ
(Croatian language teaching ; drama text ; methodical template ; vocative)
Sažetak
Funkcionalna jezikoslovna paradigma komunikaciju predstavlja kao jednu od najvažnijih jezičnih funkcija u društvu pri čemu značenje dobiva važnu ulogu, a u središtu je jezična izvedba, za razliku od formalne lingvistike koja jezične oblike opisuje neovisno o komunikacijskome kontekstu. Upravo se komunikacijska uloga nameće kao razlikovna svojstvenost kategorije vokativnosti, no poimanje se vokativa nerijetko sužava isključivo na njegov formalno-gramatički, tj. morfološki i/ili sintaktički aspekt. Lingvometodički predlošci u nastavi hrvatskoga jezika predstavljaju tekstove kojima se usvajaju jezični sadržaji, a dramski tekstovi jedan su od mogućih izvora. Istraživački je problem ovoga rada usmjeren na mogućnosti primjene dramskih tekstova prilikom poučavanja vokativnih komunikacijskih funkcija s obzirom na to da su ona slabije i/ili površno zastupljena u suvremenim osnovnoškolskim i srednjoškolskim udžbenicima hrvatskoga jezika, što je potvrđeno prethodnim istraživanjima, a predstavljaju neizostavan segment poučavanja vokativa u odnosu na njegovu komu- nikacijsku usmjerenost. Stoga se ovim radom želi ustvrditi u kolikoj su mjeri i na koji način dramski tekstovi u navedenome kontekstu zastupljeni kao lingvometodički predlošci pri poučavanju vokativa u aktualnim osnovnoškolskim i srednjoškolskim udžbenicima hrvatskoga jezika odabranima za školsku godinu 2021./2022. prema odluci Ministarstva znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske. Nadalje, u radu će se iznijeti i smjernice za implementiranje vokativnih komunikacijskih uloga u nastavu hrvatskoga jezika preko dramskih tekstova koji su inherentno markirani afektivnošću predstavljajući primjere obrazaca govorenoga jezika te bivajući tako funkcionalni za definiranje i prepoznavanje različitih vokativnih komunikacijskih funkcija. Metodologija je rada tako usmjerena na povezivanje vokativnih pragmatičko-semantičkih obilježja i obilježja dramskoga teksta u nastavi hrvatskoga jezika. Ovaj pristup doprinosi ostvarenju unutarpredmetne povezanosti dvaju područja predmetnoga kurikula: "Hrvatski jezik i komunikacija" te "Književnost i stvaralaštvo", ali i otvaranju prostora komunikacijskim ulogama jezičnih oblika u nastavi s naglaskom na govorne jezične realizacije te važnost izvanjezičnoga konteksta koje pruža primjena dramskoga teksta kao lingvometodičkoga predloška čime se uz stjecanje jezičnih znanja doprinosi i ovladavanju jezične komunikacijske kompetencije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija