Pregled bibliografske jedinice broj: 1154224
Utjecaj odgojitelja i njegovih jezičnih kompetencija na razvoj leksičke kompetencije i jezične kreativnosti djece rane i predškolske dobi
Utjecaj odgojitelja i njegovih jezičnih kompetencija na razvoj leksičke kompetencije i jezične kreativnosti djece rane i predškolske dobi // Razvoj jezičnih kompetencija djece i odraslih u dječjem vrtiću - Stručni skup Agencije za odgoj i obrazovanje
Zagreb, Hrvatska, 2021. (plenarno, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1154224 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj odgojitelja i njegovih jezičnih kompetencija na razvoj leksičke
kompetencije i jezične kreativnosti djece rane i predškolske dobi
(The influence of educator's language competencies on development
of children's lexical competence and language creativity)
Autori
Cvikić, Lidija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Razvoj jezičnih kompetencija djece i odraslih u dječjem vrtiću - Stručni skup Agencije za odgoj i obrazovanje
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 20.10.2021
Vrsta sudjelovanja
Plenarno
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
rječnički razvoj, rana i predškolska dob, hrvatski jezik
(lexical development, early and preschool age, Croatian language)
Sažetak
Ovladavanje riječima nekoga jezika temeljna je zadaća u njegovu usvajanju jer su riječi temelj i preduvjet za komunikaciju, a rječnik je usko povezan i s vještinom čitanja te s ovladavanjem gramatikom. Nekoliko je ciljeva ove radionice. Sudionici će se upoznati s pojmom leksičke kompetencije te njezinim sastavnicama (manjima i većima od razine riječi). Sudionici će također razumjeti proces ovladavanja leksičkom sastavnicom materinskoga jezika, temeljnim procesima u njezinu ovladavanju te čimbenicima koji na ovladavanje utječu. Sudionici će također osvijestiti važnost bogatoga i dobro strukturiranoga rječnika za jezičnokomunikacijsku sposobnost na materinskome jeziku iz perspektive jezično kompetentnoga odrasloga izvornoga govornika, ali i odgojitelja kao jezičnoga uzora djece. Također će se govoriti o ulozi rječnika u razvoju gramatičke kompetencije te predvještina za čitanje i pisanje. U uvodnome će se dijelu predavanja najprije ukratko objasniti temeljno nazivlje: leksik, rječnik i vokabular kako bi se razjasnila razlika među njima i uklonili mogući nesporazumi. Naime, ovisno o teorijskome pristupu i tradiciji, neki se autori ovim nazivima služe kao istoznačnicama, dok drugi među njima prave jasnu razliku. U području ovladavanja jezikom pojam vokabular rabi se za ukupnost leksičkih jedinica: riječi, jedinica većih od riječi (višečlane riječi, frazemi) te onih koje su od riječi manje (leksički morfemi). U središnjem će se dijelu govoriti o leksičkome znanju u materinskome jeziku, o procesima njegova usvajanja i utjecajima na njega. Posebna će se pozornost dati činjenici kako je leksička razina ona razina koja se razvija cijeli život, stoga će se govoriti i o leksičkoj sastavnici jezičnokomunikacijske kompetencije u odraslih. Sudionici će se upoznati s elementima kojima je potrebno ovladati da bi se riječ naučila (oblikom, sadržajem i uporabom) te činjenicom da se navedenim elementima ne ovladava odmah u potpunosti, već oni mogu usvojeni na različitim stupnjevima. Pri tome (ne)ovladanost pojedinim elementima može imati veće ili manje posljedice na opće razumijevanje, prikladnost iskaza ili na njegovu gramatičku točnost. Posebna pozornost u predavanju bit će posvećena odnosu leksičke sastavnice s drugim sastavnicama jezičnokomunikacijske sposobnosti te razvojem predvještina čitanja i pisanja. Sudionici radionice upoznat će se s temeljnim odnosima između rječnika i morfologije koji pokazuju kako se pojedini sklonidbeni obrasci usvajaju tek na temelju usvojenih leksičkih jedinica na koje ih možemo primijeniti. Uz to, gramatička obilježja riječi utječu i na njihove sintaktičke uloge, što će također biti pojašnjeno. Pozornost će se dati i utjecaju rječnika na razvoj predvještina za čitanje i pisanje. Istraživanja su pokazala da je veličina rječnika čitatelja jedan od ključnih faktora koji utječu na razumijevanje teksta. Naime, bogat i dobro strukturiran rječnik temelj je i preduvjet za ovladavanje vještinom čitanja jer da bi se u potpunosti razumio tekst koji se čita, potrebno je razumjeti 95-98% svih riječi u tekstu. No, većina riječi (oko 80%) u bilo kojem tekstu na nekome jeziku ulazi u 4.000 najčešćih riječi toga jezika. No, pojavljivanje različitih riječi u tekstu ovisi o vrsti teksta i njegovoj temi. Stoga je u ranoj i predškolskoj dobi posebno pozornost potrebno dati razvoju leksičke kompetencije djece. Sudionici radionice na konkretnim će primjerima vidjeti važnost poznavanja riječi za razumijevanje teksta (odnosno rečenice) i iskušati se u objašnjavanju značenja nepoznatih riječi. U završnome dijelu predavanja govorit će se u odgojitelju kao govornome modelu djece te odnosu uporabe standardnoga jezika i nestandardnih idioma (na leksičkoj razini) u profesionalnome životu odgojitelja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija